Humanitær bistand og nødhjelp

De senere årene har antallet klimarelaterte kriser og katastrofer økt. Det rammer de fattigste delene av befolkningen sterkest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Behovet for internasjonal akutt hjelp øker. Venstre mener at i tillegg til ren akutt nødhjelp må vi legge vekt på forebygging av nye kriser og tilpasning til en ny varig situasjon med en pågående klimakrise.

Kvinner rammes hardest av pågående klimaendringer og klimarelaterte problemer. Kvinners sårbarhet i kriser reduseres ved å styrke lokale aktørers arbeid for økt likestilling. Nødhjelp må ta hensyn til ulike behov avhengig av menneskers alder og kjønn.

Hjelpeorganisasjoner opplever økt press i konfliktområder når militære aktører utfører humanitære oppgaver fordi det sås tvil om organisasjonenes nøytralitet. Det kan få alvorlige følger for den humanitære innsatsen, og Venstre vil arbeide for en klar rollefordeling mellom humanitære organisasjoner og andre aktører i konflikter.

Venstre vil:
•Klargjøre rollefordelingen mellom FN, internasjonale og nasjonale frivillige og ideelle organisasjoner i nødhjelpsarbeidet.
•Arbeide for at grunnlaget for humanitært hjelpearbeid, den internasjonale humanitærretten og humanitære prinsipper respekteres.
•Møte klimarelaterte kriser med nødvendig nødhjelp, men også med arbeid for tilpasning og forebygging.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime