Program 2011: Venstre – Grønt og liberalt

Bergen Venstre bygger vår politikk på den sosiale liberalismen. For et liberalt parti er enkeltmennesket alle tings mål. Liberalismen er en frihetsideologi, som ønsker en stat som aktivt bekjemper sosial urettferdighet og som er et redskap som sikrer frihet — frihet fra nød, frihet fra undertrykkelse og frihet til utfoldelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Grønt_liberalt_Bergen

Foto: Mathias Fischer

Liberalismen er universell, global og grenseløs. Alle er like mye verdt, alle er like for loven og alle skal behandles med respekt — uansett hvor du kommer fra, hva du tror på eller hvordan du velger å leve livet ditt. Friheten har bare én grense: Min frihet slutter der din frihet begynner. Vi har ansvar for oss selv og for hverandre. Dette er Bergen Venstres ideologiske utgangspunkt for politikken. Begrensninger på enkeltmenneskets frie utfoldelse kan bare begrunnes med hensynet til andres frihet og muligheter, og bevisbyrden hviler på offentlighetens skuldre. Det er ikke du som må forsvare hvorfor du skal være fri.

Kjernen i den sosiale liberalismen er det ansvaret som kommer med friheten. Slik ingen kan begrense din frihet uten grunn, kan heller ikke du begrense andres. Du har ansvar for at andre skal ha like gode muligheter i livet som deg. Du har ansvar for at dine barn arver en verden med minst like store muligheter som den du en gang fikk av dine foreldre. Den sosiale liberalismen er derfor også den grønne liberalismen, hvor vi anerkjenner et felles ansvar ikke bare for hverandre, men for verden rundt oss.

Et fritt og liberalt samfunn har fire ufravikelige grunnpilarer. Demokratiet gir borgerne eierskap til sin egen stat og sikrer politisk deltagelse for alle borgere. Beslutninger som angår deg, skal tas så nær deg som mulig. Rettsstaten sikrer like rettigheter for alle og setter grenser for utøvelse av makt. Alle er like for loven. Markedsøkonomien sprer velstand og gjensidig avhengighet og er det fremste virkemidlet for valgfrihet og desentralisering av makt. Det sivile samfunnet er politikkens egentlige mål; en arena hvor vi møter hverandre som frie og selvstendige individer.

Dette ligger til grunn for Venstres politikk. Derfor er Bergen Venstre konsekvent liberale. Vi fører en liberal næringspolitikk — du skal ha muligheten til å bruke din egen skaperkraft til ditt og byens beste. Vi fører en liberal sosialpolitikk — dine behov går foran systemet. Vi fører en liberal integreringspolitikk — du er like mye verdt som alle andre, selv om du kommer fra et land langt borte. Vi fører en liberal miljøpolitikk — du skal være tjent med å velge miljøvennlig. Vi fører en liberal skolepolitikk — du kan velge skole for deg og dine barn slik det passer dere. En god skole er grunnlaget for våre barns utvikling og deres frihet senere i livet.

Dokumentet du har foran deg gjør rede for Bergen Venstres viktigste saker i perioden 2011 — 2015. Du finner ikke svar på alt her. Venstre har også bydelsprogram, som viser mer detaljert hva vi vil gjøre i hver bydel. Venstre har et fylkestingsprogram, som gjelder hele Hordaland. Den grønne og sosiale liberalismen er en rød tråd gjennom disse, slik den også er gjennom dette programmet. Vi setter enkeltmennesket i sentrum og vil gjøre alle i stand til å søke lykken; til å leve livene sine slik selv de vil — i dag, i morgen og i neste generasjon. Det er Venstres oppgave i Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**