Program 2011: Demokrati og deltagelse

Venstre innførte allmenn stemmerett i Norge. Venstre gav kvinner stemmerett. Venstre har vært demokratiets fremste forsvarer i snart ett hundre og tretti år. Vi står fremdeles fremst i kampen for utvidelsen av demokratiet og det lokale folkestyret; mot overstyring, overvåking og overdreven maktbruk. Venstres ideologi er den sosiale liberalismen — frihet uten egoisme, solidaritet uten sosialisme. Politikernes oppgave er å gi alle borgere like muligheter til å leve sine liv slik de vil og skape sin egen lykke. Frihet og demokrati bygges nedenfra, og beslutninger skal tas så nær borgeren som mulig — gjerne av borgeren selv. Det er et viktig prinsipp for Venstre at kommunene skal være til for sine innbyggere, ikke omvendt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Demokrati_Bergen

Foto: Mathias Fischer

Byparlamentarisme
Venstre vil forbedre dagens parlamentariske styringsform. Det er viktig å styrke bystyrets stilling overfor byrådet. All myndighet i Bergen må utgå fra bystyret.

Venstre vil:
At Bergen skal styres av parlamentariske prinsipper

Demokratiske bydelstyrer
I 2008 ble det opprettet bydelstyrer i Bergen. Disse hadde få, men viktige oppgaver. Bydelstyrerepresentantene var ikke direkte valgt og sto således ikke til ansvar for borgerne i bydelene. Venstre mener dette er udemokratisk, og vil at fremtidige bydelstyrerepresentanter skal velges av folket. Vi vil overføre mer makt over lokale saker til bydelstyrene.

Gjenopprette ordningen med bydelsstyrer
Ha demokratiske valg til bydelstyrene gjennom direktevalg
Gi bydelstyrene økt innflytelse over lokale saker

Eldrerådet
Venstre mener det lovpålagte Eldrerådet i Bergen ikke fungerer optimalt. Vi vil styrke eldrerådet som en sentral og aktiv aktør samfunnsdebatten og vitalisere organet som forum for byens eldre borgere.

Vitalisere Eldrerådet

Rett til privatliv og hemmelig valg
Trusselen mot personvernet øker stadig. Gode hensikter gir ofte skremmende resultater. Venstre vil føre en svært restriktiv politikk overfor kameraovervåking av det offentlige rom og bare tillate overvåkingskamera med dokumentert kriminalitetsforebyggende effekt. Mange av overvåkningskameraene i Bergen er satt opp ulovlig. Disse vil Venstre gå aktivt inn for å fjerne. Ingen lovlydige borgere skal være redd for å bli overvåket. Videre er retten til hemmelig valg absolutt. Venstre ønsker derfor ikke å innføre elektronisk valg i Bergen, da sikkerheten ikke er god nok.

Begrense kameraovervåkingen i Bergen
Si nei til elektronisk valg
Jobbe for opprettelse av regionskontor i Datatilsynet, og at et av disse legges til Bergen

Stemmerett til 16-åringer
Den demokratiske deltagelsen blant unge er for lav. Videre deltar 16-åringer aktivt i samfunnet ved å jobbe og ved å stå strafferettslig ansvarlig for sine egne handlinger. Venstre tror muligheten til å delta tidligere vil øke valgdeltagelsen blant førstegangsvelgere. Vi vil søke kommunal- og regionaldepartementet om å få innføre stemmerett for 16-åringer ved lokalvalg i Bergen.

Senke stemmerettsalderen til 16 år

Demokratiopplæring
Venstre ønsker høyere valgdeltagelse blant unge. Skolen har et særskilt ansvar for demokratiopplæring. Kvaliteten på denne opplæringen må styrkes. Gjennom Ungdommens Bystyre får barn og unge prøve seg som politikere. Venstre vil videreutvikle denne ordningen og involvere elevene i så mange demokratiske prosesser som mulig. Elevrådene og Ungdommens Bystyre bør lære ansvar gjennom selv å råde over økonomiske midler. Videre bør det opprettes bydelsvise ungdomsråd med høringsrett til bydelstyrene. Demokratiet bygges nedenfra og opp.

Videreutvikle Ungdommens Bystyre
Gi elevråd råderett over økonomiske midler
Sikre at det gjennomføres reelle valg til ungdommens bystyre
Videreutvikle og styrke demokratiopplæringen i skolen