Program 2011: Miljø og byutvikling

Venstres mål er å gjøre Bergen til en enda bedre by å bo i. Miljøpolitikken er det viktigste redskapet for dette. En del av miljøpolitikken er at Bergen tar sin del av ansvaret for å møte klimatrusselen. Økt temperatur og høyere vannstand vil kunne endre store deler av det Bergen vi i dag kjenner. Luftforurensing er til tider et stort problem i store deler av Bergen, også andre steder enn på Danmarksplass. Det må bli like vanlig å ta buss, bane og sykkel til jobb, hjem og skole som det i dag er å kjøre bil. Et godt utviklet kollektivsystem er både god miljøpolitikk og god næringspolitikk. En dynamisk byutviklingspolitikk i urban retning er nødvendig for å gjøre Bergen til en attraktiv og fremtidsrettet by.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Miljø_Bergen

Foto: Mathias Fischer

Grønn byutvikling
Miljøet må være det grunnleggende i all byplanlegging. Lavest mulig energibehov, minst mulig avfallsproduksjon, gode muligheter for kollektivtransport og inkludering av grønne byrom skal vektlegges i overordnede planer. Byplanleggingen må gjøres i et meget langsiktig perspektiv og man må tenke "føre var". Byens planleggere — fagetat som politikere — må være åpne for nye, moderne og mer miljøvennlige løsninger og ta lærdom fra andre byer.

Det er et viktig liberalt prinsipp at det skal lønne seg å holde seg til gjeldende regler. Gjeldende kommunedelplaner og andre planer må bli mindre detaljstyrte enn i dag slik at det skal være enkelt å forholde seg til. Samtidig må dispensasjoner håndheves strengt for å sikre forutsigbarhet og rettferdighet for alle.

Venstre vil endre gjeldende parkeringsregler som legger minimumskrav på p-plasser i reguleringsplaner og endre disse til å bli maksimumskrav. Samtidig må krav om sykkelparkering på sentralt beliggende næringsareal økes betraktelig. Bærekraftig utbygging av byen er viktig miljø- og energipolitikk, Venstre vil derfor aktivt stimulere til at flest mulig nye private bolig- og næringsbygg skal være lavenergihus eller nullutslippsbygninger.

Venstre vil:
Gjøre reguleringsplaner mer åpne og redusere politisk detaljstyring
Endre parkeringskrav til maksimumskrav
Øke kravene til sykkelparkering på sentralt næringsareal

En grønn og klimanøytral kommune
Venstre vil gjøre Bergen kommune klimanøytral. Det vil si at utslippene fra kommunal virksomhet skal være lik null gjennom utslippsfri teknologi, utslippskvoter og andre incentiv for utslippsreduksjon. Videre vil Venstre at alle varer og tjenester som kommunen kjøper skal være miljømerket. Kommunen må arbeide for å miljøsertifisere alle kommunale virksomheter og kreve miljøsertifisering fra alle store leverandører til kommunen. Alle nye kommunale bygg skal være lavenergihus eller nullutslippsbygninger og alle eksisterende bygg må energieffektiviseres. Bergen kommune leier mange bygninger hos private utleiere. Venstre ønsker at det settes like strenge krav til disse som kommunale bygg.

Venstre vil:
Gjøre kommunen klimanøytral
At alle kommunale innkjøp skal være miljømerket
At alle kommunale virksomheter skal miljøsertifiseres
At alle nye kommunale bygg samt nye leide bygg fra private skal være lavenergihus eller nullutslippsbygninger

Mer buss og bane
Venstre vil at Bybanen skal bli bærebjelken i kollektivtransporten i Bergen. Vi vil samarbeide med fylkeskommunen om videre utbygging til Flesland innen 2014 og til Åsane innen 2018. Bybanen må planlegges til Fyllingsdalen og Loddefjord. Venstre er villig til å øke bompengene noe som en del av et spleiselag der staten bidrar med betydelig mer midler til bybaneutbygging. Bergen bør ta ansvar for å skape gode trafikkløsninger i hele regionen. Venstre vil samarbeide med det private næringslivet, slik at store bedrifter i fremtidige bybanekorridorer kan finne det lønnsomt å inngå avtaler med det offentlige om investeringer etter OPS-modellen.

Venstre vil også bruke riksveimidler alternativt. En tofelts kollektiv/sykkelbro ved siden av dagens Sotrabro kombinert med bybane til Fyllingsdalen, Loddefjord og Straume vil løse flere trafikkproblemer enn det planlagte Sotrasambandet med ny 4-felts Sotrabro og tunnel under Loddefjord.

Vi ønsker å tilbakeføre ansvaret for kollektivtransporten fra fylkeskommunen til Bergen kommune. Bergen må legge til rette for et bedre tilbud gjennom praktiske løsninger som prioritering i lyskryss, flere kollektivfelt og bedre ruteinformasjon. Venstre vil bevare og utvikle Trolleybussene, særlig der Bybanen ikke går. Ungdomskort må kunne brukes på nattbuss. Skysskortet må inkludere toget til Arna og Trengereid, og parkeringskort skal kunne brukes på bussen. Et godt kollektivtilbud er Venstres prioritet nummer én.

Venstre vil:
Bygge Bybanen til alle bydelene
Inkludere toget til Arna og Trengereid i det samlede kollektivtilbudet
Gjøre Ungdomskortet brukbart på nattbuss
Gjøre det mulig å bruke parkeringskort på bussen
Tilbakeføre ansvaret for kollektivtransporten til Bergen Kommune
Konkurranseutsette togtilbudet på konsesjonsstrekket Bergen-Trengereid
Sikre bussene prioritet framfor bilene ved å bygge kollektivfelt
Innføre kollektivfelt og sambruksfelt på innfartsårene
Sikre bussene prioritet i lyskryss og ved innkjøring til kryss f. eks ved help av korte kollektivfelt
Ha langt bedre informasjon om rutetider, samt sanntidsinformasjon på holdeplassene
Bygge ut flere trolleybusslinjer
Bygge ut anlegg for parkering av sykler på de fleste holdeplasser, samt for biler på naturlige knutepunkt ("park and ride")

Mindre bil i byen

Bompenger er nødvendig både for å finansiere samferdelsprosjekter og for å redusere bilbruken. Venstre vil innføre køprising for eksempel i form av tidsdifferensierte bompenger slik at det blir dyrere å passere bomringene i rushtiden. Dette vil både redusere luftforurensningen og gjøre det lettere for næringskjøretøy å komme frem uten å stå i kø. Køprising er både god miljøpolitikk og god næringspolitikk. Inntektene må i sin helhet gå til å bedre kollektivtrafikken. Videre bør biltrafikken i sentrum reduseres ved å gjøre middelalderbyen, dvs. Bryggen og Vågsbunnen bilfri og ved å redusere antallet parkeringsplasser på gategrunn. Nyttetrafikk må sikres gjennomgang, lang Nordnestunnel og Fløyfjellsalternativet av Skansentunnelen må bygges — men minst mulig tungtrafikk skal gjennom sentrum. Bergen sentrum skal være en lavutslippssone.

Gater med brosteinsdekke gir langt mindre svevestøv og forurensning enn asfalt, og både historisk og estetisk er brostein et naturlig valg i svært mange sentrumsgater. Venstre vil derfor i samarbeid med statlige og fylkeskommunale veimyndigheter lage en forpliktende plan for økt bruk av sykkelvennlig brostein i Bergen sentrum. Venstre vil videreføre overgangen fra gateparkering til parkeringshus. Det må etableres flere såkalte "park and ride"-anlegg på strategiske steder i bydelene og ved Bybanestopp, slik at det blir lettere å skifte fra privatbil til kollektivtransport — også for de som reiser med enkeltbillett. Det må bygges flere boligsoneparkeringsanlegg for å få parkerte biler bort fra gateplan, og nettoinntektene fra boligsoneordningen må i sin helhet gå til å finansiere flere slike anlegg.

Venstre vil:
Innføre rushtidsavgift i form av tidsdifferensierte bompenger
Gjøre middelalderbyen bilfri
Ha færre parkeringsplasser på gateplan i sentrum
Bygge flere boligsoneparkeringsanlegg
Prioritere gode ringeveiesystemer fremfor flere innfartsårer til sentrum
Praktisere lavkostprinsipp for plassleie i boligsoneparkeringsanlegg

Elbilgaranti
Venstre vil frede elbiler og andre nullutslippsbiler fra økninger i kommunale trafikkavgifter i kommende periode. Venstre ønsker å sørge for at nullutslippsbiler fremdeles kan passere bomringen og parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. I tillegg vil vi utvide mulighetene for gratis parkering og lading.

Venstre vil:
Gi en elbilgaranti som freder nullutslippsbiler fra kommunale trafikkavgifter
Legge til rette for økt bruk av elbil

Sykkelbyen Bergen
Forholdene for syklister i Bergen bærer tydelig preg av at sykkel i altfor lang tid ikke har blitt tatt alvorlig som et fremkomstmiddel i byen. Vi trenger en gjennomgripende endring i kommunens innstilling til sykling i Bergen for å gjøre det trygt og enkelt å være syklist. Innen 2015 bør minst ti prosent av alle reiser i Bergen foregår på sykkel. Det må etableres nok sykkelveier gjennom sentrum til at syklister kan sykle trygt gjennom byen uten å komme i konflikt med fotgjengere på fortau. Samtidig må vi bøte på det nesten totale fravær av tilrettelagt sykkelparkering i Bergen, slik at det blir trygt å sette fra seg sykkelen uten at den blir stjålet.

Venstre vil:
Garantere for bygging av flere gjennomgående sykkelveier
Bygge sykkelveier langs både eksisterende og fremtidig bybanetrasé
Adskille gangveier fra sykkelveier på alle nye strekninger og dele opp eksisterende gang- og sykkelveier der det er mulig
Kraftig øke antall sykkelstativ og sykkelparkering under tak
Sikre sykkelparkering i forbindelse med alle kommunale nybygg
Innføre en SMS-tjeneste der syklister enkelt kan varsle om behov for vedlikehold eller rengjøring

Båttransport
Bergen og omlandskommunene er bundet sammen av en fantastisk sjøvei. Venstre mener dette er en unik mulighet til å frakte passasjerer. Vi vil arbeide for å gjøre denne ferdselsåren mer attraktiv. I dag er det store bilkøer fra nord og vest mot og fra sentrum i rushtrafikken, Venstre mener at et effektivt transportsystem på sjø vil kunne redusere biltrafikken.

Venstre vil:
Gjøre Snarveien mellom Bergen og Kleppestø mer attraktiv ved å sette opp direkte gratis buss mellom Nøstet og Busstasjonen
Arbeide for å gjenåpne båtforbindelse mellom Knarvik og Bergen med stopp i Salhus
Arbeide for å satse på hurtigbåt mellom Klokkarvik og Hjellestad med gratis buss til Sandsli og Kokstad

Boligbygging
Bergen vokser i folketall, men det blir ikke mer plass av den grunn. Venstre vil gi plass til stadig flere bergensere ved å fortette boligområder der det er hensiktsmessig, spesielt langs bybanetraseen. I sentrumsnære bydeler må nybygg og rehabiliteringer skje slik at det fremmer barnefamiliers bosituasjon og stabilitet i bydelen. Vi ønsker ikke utbygging over byfjellsgrensen og vil sikre allmennheten tilgang til strandsonen.

Flere studentboliger er viktig både for å redusere leieprisen generelt, og for å gjøre Bergen til en enda bedre studentby. Venstre vil ha fortgang i de studentboligprosjektene som er i gang, legge til rette for flere studentboliger ved å stille tomter til disposisjon og frita Studentsamskipnaden for eiendomsskatt. Venstre vil etablere studentboliger på fondveggen til Bygarasjen. Dersom boligsituasjonen for studenter skal løses må kommunen også stimulere private utbyggere til å bygge boenheter egnet for studenter gjennom å redusere eller fjerne krav til arealstørrelse, uteareal og parkeringsplass. I stedet bør man stille andre, mer studentrelevante krav — som nærhet til kollektivtrafikk — til denne type boenheter. Det må likevel stilles krav til egnet lokalisering av denne typen boliger og til at utleier er en seriøs forvalter av studentboligene.

Bergen har aldri hatt en vellykket sosial boligbyggingspolitikk. Høye boligpriser er til hindring for både nyetablerere og svake grupper. Venstre ønsker en mer målrettet satsing på sosial boligbygging, både for å redusere prisene og for å gi et godt tilbud til dem som har behov for det. Vi vil gi sosialklienter muligheten til å kjøpe den kommunale boligen de bor i. Vi vil også gi et bedre boligtilbud til rusavhengige. Ingen under 25 år skal bo på hospits.

Venstre vil:
Fortette boligområder der det er hensiktsmessig
Bevare byfjellsgrensen
Sikre allmenn tilgang til strandsonen
Gjøre det enkelt for SiB å bygge flere studentboliger
Ha en mer målrettet satsing på sosial boligbygging
Stimulere private til å bygge boenheter egnet for studenter

Vern gjennom bruk
Venstre ønsker større oppmerksomhet og stolthet rundt det at vi har en av de best bevarte historiske bykjerner i Norge. Venstre ønsker å bevare det historiske bygningsmiljøet, men bevaring må skje gjennom bruk der områdene fungerer som levende bolig- og næringsmiljøer. Bruksendringer og nødvendige ombygginger må være tillatt selv i vernede strøk og gamle bolighus. Den gamle trehusbebyggelsen i sentrum har en selvgrodd struktur, der husene gjennom århundrer er transformert ved stadig påbygging og endringer. Slik må byen få fortsette å utvikle seg, men nye elementer som tilføres de gamle husene må vise respekt for det historiske, samtidig som arkitektur og materialvalg speiler vår tid. Venstre vil ha en gjennomgang av byantikvarens handlingsrom og retningslinjer.

Venstre vil:
Gjøre reguleringsplanene åpne og redusere politisk detaljstyring
Legge vekt på innbyggernes behov i vernepolitikken

Ja til privatfinansierte bymøbler
Bergen mangler skikkelige offentlige toaletter og har bruk for bedre busskur og lett tilgjengelige bysykler. Venstre vil begynne prosessen med å finne en privat tilbyder av disse tjenestene. Løsningene kan bli kunstferdig utført og tilføre mer enn bare gode fasiliteter til byen. Vi vil skjerme bykjernen mot reklame, men mener kommunen kan komme frem til gode løsninger i samarbeid med private aktører.

Venstre vil:
Finne private tilbydere av offentlige toaletter, bymøbler og bysykler

Kildesortering og boss
Det viktigste tiltaket for bedre kildesortering og avfallshåndtering i Bergen er å selge BiR og legge avfallshåndtering ut på anbud med strengere miljøkrav. Venstre vil ta avfallsplanen tilbake til bystyrets politiske kontroll og ønsker derfor å avslutte det interkommunale samarbeidet rundt avfallshåndtering Det må bli billigere å levere avfall til gjenvinningsstasjoner, og i større grad legges til rette for kildesortering, kompostering og produksjon av biogass.

Venstre vil:
Selge BiR og avslutte det interkommunale avfallssamarbeidet
Legge avfallshåndteringen i Bergen ut på anbud med strengere miljøkrav
Utvide åpningstidene og gjøre det billigere å levere avfall til gjenvinningsstasjoner
Kreve at alt avfall fra privathusholdningene skal kildesorteres
Bygge ut bossug i hele Bergensdalen
Ha en regelmessig ordning med at renovasjonsbiler foretar innsamling av farlig avfall i nabolaget

Park og friluftsliv
Mulighetene for fysisk aktivitet og friluftsliv er mange i en by som Bergen. Tilrettelegging for bruk av naturen er en billig investering i god fysisk og psykisk folkehelse. Venstre vil opprettholde dagens byfjellsgrense og se til at denne overholdes i hele Bergen. Vi mener opprettelsen av Byfjellsforvalter har vært en suksess, og vil videreføre og styrke denne ordningen ved å samle ansvarsområdene til Byfjellsforvalteren, Viltkontakten og Miljøvernsjefen i en egen Friluftsforvaltning. Dette skal ikke bare være en ny reguleringsmyndighet, men også en servicefunksjon.

Venstre vil støtte opp om det gode arbeidet Skog- og træplantingsselskapet og andre frivillige organisasjoner, stiftelser, privatpersoner, legater og lag gjør for å vedlikeholde turområder i Bergen. Byggingen av Fjellveien – vest er et ypperlig eksempel på god tilgang til friluftsområder i en tettbygd del av byen. Venstre vil tilrettelegge for ikke-motorisert bruk av fjell og utmark til friluftsformål i områder som ligger tett opp til bebyggelse, men være mer restriktiv til inngrep i Gullfjellet og andre mer uberørte områder. Vi vil også verne etablerte stier og snarveier i folks nærmiljø mot privatisering og utbygging for å sikre tilgengelighet til friområder og stimulere ferdsel til fots. Venstre mener at det er viktig å sikre flere friareal under beskyttelsen Byfjellene. Vi vil derfor gå inn for at flere bydeler får slike områder.

I Årstad og Bergenhus bydeler er areal et minimumsgode og det er press på å ta parker og grøntområder i bruk til ulike bygg og anlegg. Venstre vil verne om de grønne lungene i Bergensdalen og sikre gode vilkår for barn. Venstre vil jobbe for å frigjøre flere områder til gatetun og grønne lunger ved bygge nye boligsoneparkeringsanlegg for å fjerne gateparkering.

Venstre vil:
Opprettholde byfjellsgrensen i hele Bergen
Opprette Byfjellstatus på følgene områder: Smøråsfjellet i Fana, Veten i Åsane, Fanafjellet i Ytrebygda/Fana og Gullfjellet i Arna/Fana
Samle Byfjellsforvalteren, Viltkontakten og Miljøvernsjefen i en egen Friluftsforvaltning
Verne om parkene i Årstad og Bergenhus
Tilrettelegge for ikkemotorisert friluftsliv i hele Bergen
Arbeide aktivt for flere hundeparker i Bergen

Dyrevelferd
Venstre mener dyr har en verdi i seg selv og skal behandles med respekt. Dyr er levende individer som deler de samme sanseinntrykkene som mennesker. De kan føle frykt, stress og smerte. Likevel blir dyr utsatt for grusom behandling og mange dyrearter er truet. Dyrevernorganisasjonene i Bergen mottar hver eneste dag henvendelser om dyr, spesielt katter, som er i nød, og kapasiteten til å hjelpe er sprengt. Et eget "Dyrenes hus" i Bergen, slik de blant annet har i Oslo, ville kunne hjelpe mye på situasjonen.

Venstre vil:
Støtte Dyrebeskyttelsens arbeid med å åpne et Dyrenes hus i Bergen, enten ved å donere et ubrukt hus, eller en ubrukt tomt med vann- og strømtilgang
Støtte Dyrebeskyttelsens arbeid for å hindre mishandling og dumping av dyr — blant annet arbeidet for å få flere katter sterilisert, kastrert og chippet

Båtliv, byfjord og badeplasser
Til tross for mye strandlinje har Bergens befolkning altfor liten tilgang til strandlinjen i sentrale strøk. Venstre vil derfor jobbe for å gjennomføre planene om nye badeplasser og generelt stimulere til småbåtliv og god offentlig tilgang til strandlinje og sjø. Forurenset grunn i Bergen må ryddes opp i. Byfjorden må renses for miljøgifter slik at fjorden igjen inneholder spiselig fisk og skalldyr.

Venstre vil:
Å sikt etablere en bystrand ved Store Lungegårdsvann
Etablere badeplass, småbåthavn og friområder på Kristianholm
Forlenge sesongen på Nordnes sjøbad
Videreutvikle Nye Sydnes sjøbad slik at deler av bassenget blir dypere, men også etablere grunnere områder for de minste
Legge til rette for flere ikke-kommersielle fritidsbåthavner

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**