Kommunen må måle luftkvaliteten

Venstres Julie Andersland er ikke fornøyd til tross for at Bergen kommune nå utvider målinger av luftkvalitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Bergen kommune vil i 2012 utvide målinger av luftkvaliteten slik at nitrogendioksid i luften blir målt i samtlige bydeler. Det er derimot snakk om såkalte passive målere, blant annet på Fanafjellet, ved tidligere Fanaseter kafé og ved Fanatorget. Passive målere avgir månedlige målinger, og kan derfor ikke brukes ved akutt luftforurensning.

– Det er vel og bra at byrådet vil måle luftkvaliteten i flere bydeler, det er noe Venstre lenge har etterlyst, men det holder ikke med passive målere. Som Fanaposten har påpekt tidligere viser eksisterende målere i Fana at nitrogendioksidutslippene allerede er høye, så nå må man få på plass målere som kan varsle om akuttepisoder slik at nødvendige tiltak kan iverksettes.

Kun to større målestasjoner i Bergen
Bergen kommune har kun to store målestasjoner, én ved rådhuset og én på Danmarksplass. Det mener Venstre er for lite, som viser til Oslo, som har elleve slike stasjoner.

– Det er dessverre ikke bare i sentrum og på Danmarksplass det er akutt luftforurensning, sier Andersland.

Les mer om saken på side 2 i Fanaposten fredag 6. januar. Her kan du også lese at leder for helsevernetaten i Bergen kommune anerkjenner behovet for flere målestasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**