Forspilt sjanse for kulturhus på Oasen?

Venstre har jobbet for kulturhus i Fyllingsdalen lenge. Å bygge nytt kulturhus i forbindelse med utbyggingen av Oasen var en god idé. Dessverre kan det se ut som om byrådet har forspilt sjansen sin.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Åsta Årøen

Foto: Tor Blaha

Venstre har jobbet for kulturhus i Fyllingsdalen lenge. Det er derimot ingen hemmelighet at mange partier har hatt et ønske om dette, uten å få det til. Derfor skal både Kulturrådet i Fyllingsdalen og utbyggerne på Oasen ha stor ros for initiativet med å få et nytt kulturhus til å være en del av senterutbyggingen. Kulturhus på Oasen ville ha bidratt til å utvikle et aktivt bydelssentrum i Fyllingsdalen.

Toget er kanskje gått for nytt kulturhus i Fyllingsdalen, for denne gang. Å bygge nytt kulturhus i forbindelse med utbyggingen av Oasen var en god idé. Dessverre kan det se ut som om byrådet har forspilt sjansen sin.

Byrådets ansvar

Byrådet har sovet i timen. De var tydeligvis ikke klar over at det er tilsvarende krav til anbud knyttet til dette, som til så mange andre prosjekter i offentlig regi. Anbud er en god måte å sikre at fellesskapet får mest mulig igjen for skattebetalernes penger, men det krever høy kompetanse hos styrende politikere. I kulturhussaken ser det ut til at byrådet har manglet denne kompetansen.

Venstre vi ta opp saken i kulturkomiteen. Det er viktig at byrådet blir sitt ansvar bevisst, slik at vi slipper slike saker i fremtiden. Samtidig må vi nå finne ut hvordan vi kan få etablert et kulturhus i Fyllingsdalen på en annen måte.

Åsta Årøen (V)
Komité for kultur, idrett og næring

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen søndag 11. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**