Stortinget må granske torturfrakt gjennom norsk territorium

Bergen Venstre mener Stortinget må gjøre som Litauens parlament og granske CIAs mulige torturfly i Norge. Luftfartstilsynet og Avinor har bekreftet at minst tre fly fra den amerikanske etterretningstjenesten CIA har landet på norsk jord. De antas å ha fraktet fanger til CIAs torturfengsel i Litauen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Uttalelse fra styret i Bergen Venstre.

Fly

Foto: Microsoft

På Gardermoen stod ett av flyene i et helt døgn, mens de to andre flyene stod henholdsvis 52 minutter på Sola og 46 minutter på Flesland. Flyene er identifisert av både en parlamentarisk granskning i Litauen og ulike menneskerettighetsgrupper.

Litauens parlament gransket saken etter at det ble avslørt at det fantes hemmelige CIA-fengsler i landet. I disse fengslene skal det ha blitt brukt avhørsteknikker som bryter med FNs forbud mot bruk av tortur, deriblant vanntortur — såkalt waterboarding. Den litauiske granskningskommisjonen slår i sin rapport fast at bl.a. flyet som landet på Gardermoen 6. oktober 2005, er knyttet til CIAs transport av fanger.

Parlamentskommisjonen slo også fast at tollinspektørene ble nektet adgang til flyet av representanter fra de hemmelige tjenester i Litauen — SSD (State Security Department). Det er derimot usikkert om flyet ble kontrollert under oppholdet i Norge.

Avinor opplyser at regningen for oppholdet på Gardermoen er betalt av et selskap fra USA: Victory Aviation som holder til i Fort Lauderdale, Florida. Dette selskapet har blant annet Amnesty International knyttet til CIA og byråets fangetransporter. Like før jul gikk en av fangene som skal ha blitt utsatt for tortur, Abu Zubaydah, til sak mot Litauen ved den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre har besvart spørsmålet om torturfrakt med at ministeren har kontaktet den amerikanske ambassaden og fått opplyst av ambassaden at disse flyene ikke inneholdt fanger. Støre har slått seg til ro med svaret, det gjør ikke Venstre.

Bergen Venstre mener det er sjokkerende at norske myndigheter og at det norske Storting ikke har gransket disse flytransportene.

Bergen Venstre minner om at Grunnloven, Straffeloven og den europeiske menneskerettighetskonvensjon klart forbyr tortur, enhver medvirkning til tortur eller utenomrettslig straffeprosess fra offentlige tjenestemenn, og minner om at det er Stortingets oppgave å føre kontroll med regjeringen og de ansvarlige statsråder.

Bergen Venstre ønsker derfor:

At Stortinget setter ned en granskningskommisjon etter modell fra det litauiske parlamentet.
Om det avdekkes av kommisjonen at statsråder ved forsett eller uaktsomhet har bidratt til tortur vil Venstre gå i bresjen for at det reises riksrettsak mot ansvarlige statsråder.

—————————————————————————————————————

Vedtatt på hovedstyremøte 13. mars 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**