Heller tog enn fly

Venstre sier nei til utvidelse av Flesland. Partiet mener økt flytrafikk er en trussel både mot miljøet og mot Bergensbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Andersland ute 1

Foto: Mathias Fischer

— Det legges opp til en økning i trafikken på 40 prosent gjennom Flesland. Det vil nulle ut alle andre klimatiltak i hele Hordaland. I tillegg vil det ta passasjerer fra toget, sier nestleder i komité for miljø- og byutvikling Julie Andersland. Hun vil heller ruste opp Bergensbanen.

Obligasjoner
— Tar toget fire timer mellom Oslo og Bergen, er det ingen grunn til å ta fly. Det vi gi en enorm klimagevinst, sier hun. I dag behandles utvidelsen av Flesland-terminalen i komiteen. Byrådspartiene er for, og flertallet er sikret. Andersland mener organiseringen av feltet er feil. Avinor er et AS og bygger etter egne behov. Jernbanen er avhengig av tildelinger i statsbudsjettene.

— Vårt forslag om å finansiere Bergensbanen ved å selge obligasjoner har fått mye støtte. Det viktigste er uansett at vi finner en måte å ta de prosjektene som haster mest ut av den evige runddansen i samferdselsdepartementet, mener Andersland.

Les hele saken på side 6 i Bergensavisen torsdag 7. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**