Styrk kommunens kjernevirksomhet

Årsmøteuttalelse: Bergen kommune møter stadig større utfordringer knyttet til vedlikehold av offentlige bygg og heving av kvaliteten på kommunale tjenester. At norske kommuner påtar seg en større del av den offentlige tjenesteytingen er en ønsket utvikling. Det stiller derimot store krav til en formålstjenlig kommuneøkonomi med fokus på de kommunale kjerneoppgavene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Utfordringene Bergen står overfor krever at politikere styrker kommunens kjernevirksomhet. Bergen Venstre mener vi må øke satsingen på vedlikehold av skolebygg, og krever at byrådet øker vedlikeholdsbudsjettet til minst 170 kroner året per kvadratmeter, som er den statlig anbefalte minimumssatsen. Det er nødvendig med større overføringer til skoler med spesielt store utfordringer, og bystyret må ta høyde for dette i sitt budsjett for 2013.

Også innholdet i skolen må styrkes. Lærerne i Bergen er dyktige, og fortjener et bedre tilbud for kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning. Flere flinke lærere med mer tid til undervisning er det viktigste tiltaket for å gi barna i Bergensskolen et bedre tilbud. Kommunen må tilføre skolene ytterlige ressurser både når det kommer til vedlikehold av skolebyggene og satsing på lærerne.

Bergen Venstre mener også at kommunen må styrke sosialbudsjettet. Tilbudet til rusavhengige må bli vesentlig bedre. Kommunen må øke sin innsats når det kommer til forebygging, skadereduksjon, rehabilitering og ettervern, samt gi rusavhengige et bedre botilbud. Tilsvarende er det nødvendig med en styrking av psykiatrien og barnevernet i Bergen kommune. Bekjempelse av fattigdom må styrkes og sikre at alle får et verdig liv.

Dette er viktige kjerneoppgaver til Bergen kommune. Skal disse områdene styrkes, er vi avhengige av politisk vilje til å omprioritere ressursene.

Bergen Venstre ber byrådet følge opp målsetningen i budsjettet for 2012 om å ta initiativ overfor nasjonale myndigheter og frivillige organisasjoner til en gjennomgang av offentlige utgifter knyttet til trossamfunn og kirkebygg. For inneværende budsjettperiode har kommunen satt av 227,8 millioner kroner på investeringsbudsjettet for kirker. Dette går i hovedsak til etablering av gravplasser og nødvendig restaurering av viktige kulturminner som Mariakirken, Korskirken og Domkirken.

Kommunen bruker imidlertid også i inneværende år 137,6 millioner kroner på overføringer til trossamfunn. Kulturdepartementet vil i 2013 foreslå endringer i ansvarsforholdet mellom kommunene og de kirkelige fellesrådene. Mye av disse midlene går til drift og vedlikehold av gravplasser og verneverdige bygg, men kommunen yter også et generelt tilskudd til trossamfunnenes egen virksomhet. Bergen Venstre mener dette ikke lenger bør være et kommunalt ansvar i like stor grad som i dag.

Bergen Venstre vil:
styrke kjernevirksomheten til Bergen kommune ved å øke satsingen på skole-, utdannings- og omsorgssektoren
redusere Bergen kommunes forpliktelser overfor trossamfunn

———————————————————————–

Vedtatt på ekstraordinært årsmøte i Bergen Venstre 25.9.2012.

For spørsmål, kontakt Bergen Venstres medlem av komité for oppvekst, Idun Bortne, tlf 918 17 839

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**