Mener Monica Mæland må gå

Tirsdag la opposisjonen frem mistillitsforslaget mot Monica Mæland på en pressekonferanse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Hele mistillitsforslaget kan du lese her.

En samlet opposisjon beskylder Monica Mæland for å ha holdt tilbake informasjon om skoleforfallet. Nå krever de hennes avgang som byrådsleder.

Mistillitsforslaget er historisk, fordi det er første gang siden byparlamentarismen ble innført i 2000 at en samlet opposisjon står bak et slikt forslag, melder BT.no.

– La det først være helt klart: Nedprioritering av vedlikehold er et problem vi finner over hele landet, uansett hvilke partier som styrer. Det som er spesielt i denne saken, er at byrådet systematisk har mislyktes i å følge opp tverrpolitiske vedtak, holdt tilbake avgjørende informasjon og mer eller mindre sittet og sett på at vedlikeholdsetterslepet har eksplodert de siste fire-fem årene, sier Julie Andersland, gruppeleder for Venstre.

Venstre tar mistillitsforslaget spesielt alvorlig.

Demokrati_Bergen

Foto: Mathias Fischer

– Venstre er det eneste borgerlige partiet som fremmer mistillit. Det er ikke noe vi gjør med lett hjerte. Vi mener byrådet gjør en god jobb på flere områder, men de har noen svært store mangler. En av de er skolepolitikken. Vi mener skole burde vært og må være prioritert høyere enn byrådet gjør i dag. Å være uenig i skolepolitikken er én ting. Det er noe ganske annet å nedprioritere det så mye at skolene ramler ned over hodene på oss.

Unnlater å informere bystyret
Opposisjonen har gått gjennom budsjettene fra 2008 til 2012. De har ikke funnet noen rapportering av vedlikeholdsbehovet, skriver BA.

– Vi i Venstre er opprørt på elevene, lærerne og foreldrenes vegne, men vi er også skuffet. Vi har et byråd og en byrådsleder som det riktignok er lett å være uenig med i en del saker, men vi har alltid hatt tillit til at de styrer byen på en trygg og ordentlig måte. Derfor sitter det ganske langt inne å ta inn over oss at vi ikke lenger har tillit til byrådsleder Monica Mæland, sier Andersland.

Skole

Foto: Luth

Utstillingsvindu står for fall
TV2-nyhetene i går ble Høyre konfrontert med den falleferdige bergensskolen. Kritikken gjør ikke nevneverdig inntrykk, og byrådslederen avfeier i følge BT mistillitsforslaget som “underlig”.

I NRK Hordaland onsdag rettet Høyres gruppeleder Ragnhild Stolt-Nielsen skarp kritikk mot Venstre for å støtte mistillitsforslaget. Det får Venstres gruppeleder til å reagere.

– Hvert år som Venstre har vært i opposisjon, har vi foreslått å styrke skolebudsjettet. Det kommer vi til å fortsette med. Så langt har aldri byrådet kommet våre forslag i møte, heller ikke når det kommer til vedlikehold. Om dette vil få konsekvenser for våre prioriteringer ved neste valg må tiden frem mot 2015 vise, mener Julie Andersland.

Les mer om mistillitsforslaget og forfallet i skolen på side 12 i Bergens Tidende onsdag 3. oktober og side 6 i Bergensavisen fra samme dag. Se også innslag i Vestlandsrevyen tirsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**