Latterlig beredskap mot giftlokk

Måleren lyser rødt og viser “svært stor helserisiko” på Danmarks plass. Ingen av byrådets akuttiltak fungerer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vegvesenet kan ikke spyle gatene for potensielt svevestøv fordi det er for kaldt, melder BA.

Isteden bruker myndighetene magnesiumklorid, som skal holde svevestøvet nede. Det fungerer ikke. Det gjør heller ingen av de andre tiltakene byrådet har satt igang.

Andersland3

Foto: Mathias Fischer

Latterlig
Venstres Julie Andersland fnyser over tiltakene fra kommunen:

— Beredskapen byrådet har mot giftig luft er latterlig. De sier nei til permanente tiltak som virker, og lener seg på såkalte akuttiltak som dette. Når luften på Danmarks plass er så dårlig at barn og eldre må holde seg inne, holder det ikke å be veivesenet ta frem spyleslangen, sier Andersland, som er nestleder i komité for miljø og byutvikling.

— Løsningen er rett foran øynene på oss. Vi vet at utslipp fra biltrafikken er den viktigste årsaken til den høye luftforurensingen. Da må vi i gang med tiltak vi vet har virket i andre byer, som køprising og miljødifferensierte bompenger. Det er ikke egentlig så vanskelig, men vi har et byråd som mangler mot eller vilje til å gjøre noe med problemene, mener hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**