Fra leie til eie

Bergen Venstre mener at også en kommunal bolig bør kunne bli en selveid bolig, og oppfordrer Bergen kommune til å bruke hjemkjøpsavtaler som et aktivt virkemiddel for å bistå personer som er avhengig av kommunal bolig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Årsmøteuttalelse

Det å betale leie over lang tid i en kommunal bolig, bør kunne fungere som et innskudd ved et eventuelt kjøp. Dette vil motvirke fattigdom på sikt, og det vil hindre at kommunale boligkomplekser blir transittghettoer. Andre fordeler er at man skaper sirkulasjon i den kommunale boligmassen, at bydeler som Årstad og Laksevåg får en lavere utflyttingsprosent og dermed får beholde folk lenger i bydelen, noe som er en forutsetning for en sterk frivillig sektor, lag og organisasjoner i området. Å stimulere til eierskap medfører også at man skaper verdighet og eierskapsfølelse for mellom beboer og den kommunale boligen, og det er et godt incentiv for vedlikehold av boligen.

Bergen Venstre forventer at kommunen reinvesterer den frigjorte kapitalen i andre bydeler med mindre konsentrasjon slik at man ikke reduserer antall kommunale boliger totalt sett, men bidrar til spredning, samt reduserer boligkøene.

Årsmøteuttalelse vedtatt 19.1.2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**