Permanent god byluft

Om vinteren gleder vi oss gjerne til solfylte, vindstille dager. Men en vakker vinterdag i Bergen er dessverre ikke like kjekt for alle bergensere. Babyer, barn, astmatikere, allergikere og personer med alvorlige hjerte- eller luftveislidelser får beskjed om at de bør holde seg inne for å unngå negative helseeffekter. Dette er på grunn av inversjon, som gjør at kald, tung luft blir liggende mellom byfjellene sammen med forurensningen fra biler, skorsteiner og skip.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Årsmøteuttalelse

I 2007 la regjeringen om avgiftssystemet på biler for å gi insentiver til kjøp av biler med lavt CO2-utslipp. Tross gode intensjoner, fikk det noen uforutsette konsekvenser: Dieselbiler, som slipper ut mindre CO2- men mer NOx-gass, ble billigere og vi fikk en økt luftforurensing i Bergen.

Luftkvaliteteten i byen har til tider vært så dårlig at byrådet har sett det nødvendig å innføre strenge strakstiltak. Tross gode resultater fra datokjøring, eller partall- og oddetallskjøring, mener Bergen Venstre at målet må være at vi aldri kommer dit hen at slike potensielt usosiale og urettferdige tiltak blir nødvendig. Vi ser nødvendigheten av at forskning er bedre integrert i politikken. Klimapolitikken er et svært viktig område, der vi må lytte til forskere og eksperter for å vite hvilke tiltak som vil være best.

Bergen Venstre mener at det mest effektive er å forebygge luftforurensingen gjennom langsiktig politikk, og på den måten unngå den frihetsberøvelsen dårlig luft og krisetiltak medfører. For å få dette til må vi iverksette en rekke tiltak, som å innføre differensiert køprising hvor NOx-utslipp inngår som en del av prisingen. Slik vil man få ned køene inn mot sentrum, og samtidig få ned den lokale forurensingen.

I tillegg til å oppfordre til en mest mulig miljøvennlig bilpark, er det viktig med et godt utbygd kollektivsystem. Offentlig transport skal være det beste og billigste alternativet og Bergen Venstre ønsker bybane til alle bydeler innen 2022. Busser som skal korrespondere må korrespondere, og det må komme informasjonstavler på busstoppene som viser når bussen ankommer. Når det kjøpes nye busser vil vi gå for det mest miljøvennlige alternativet, som trolleybusser eller el-busser. I tillegg vil vi bidra med å forbedre sykkelveinettet, slik at folk enkelt kan velge et sunt og miljøvennlig alternativ.

En annen synder som forurenser bergensluften er skip som ligger i Bergen Sentrum. Bergen Venstre vil på langt sikt flytte havnen på Dokken ut av sentrum, og i mellomtiden sørge for at skip får tilgang til landstrøm. På denne måten kan vi redusere CO2-utslipp med 99,5 %, tilsvarende 1700 biler i året, samt kutte havnens NOx-utslipp med opp til 97 %.

Det er mye som kan gjøres for at alle bergensere skal kunne nyte en vinterdag med fint vær — også barn, astmatikere og allergikere. Bergen må øke sine ambisjoner og arbeide for å bli en fornybarby, til det beste for både miljøet og innbyggerne.

Vedtatt på årsmøte i Bergen Venstre lørdag 19. januar 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**