Byrådet har ansvar for byluften

Det er ikke alltid like lurt å komme med bastante påstander i politikken, men jeg vil våge et par stykker her: Unødvendig biltrafikk er en av hovedårsakene til helsefarlig luft i Bergen. Og Høyre, KrF og Frp klarer ikke løse problemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Det har ikke manglet på misforståelser og avsporinger når debatten rundt giftlokk og byluft har rast de siste par ukene. Det er derfor nødvendig å slå klart fast en del ting vi vet med sikkerhet. For det første er biltrafikken en stor bidragsyter til luftforurensningen i Bergen. Det kan Folkehelseinstituttet fortelle oss.

For det andre er Bergen i besittelse av politiske virkemidler som kan redusere biltrafikken. Det har Vegvesenet, Transportøkonomisk Institutt og samferdselsdepartementet bekreftet. For det tredje er det ingen tvil om at vedfyring og skipstrafikk også er vesentlige bidragsytere til den dårlige luften. Og for det fjerde er det bred enighet blant seriøse eksperter om at løsningen på problemet er både langsiktige og akutte tiltak som reduserer utslippene fra både bilene, skipene, og vedfyringen.

Viktig med konstruktivt miljøparti
For Venstre er det viktig å være et konstruktivt miljøparti. Klimaendringer og miljøproblemer er kolossale utfordringer; utfordringer vi ikke kan løse uten samarbeid. Derfor er vi løsningsorienterte i møte med de tre partiene som for tiden styrer byen. Vi er enige med byrådet i at samferdselsdepartementets somling med ny bompengesøknad for Bergen er en av grunnene til at vi ikke får redusert biltrafikken som planlagt. Vi er enige med byrådet i at bergenserne har betalt en for stor andel av viktige samferdselsprosjekter som Bybanen, mens staten har betalt for lite. Vi er enige med byrådet i at på lang sikt er videre utbygging av Bybanen det viktigste enkelttiltaket mot overdreven biltrafikk i Bergen.

Danmarksplass

Foto: MK

Dessverre er det ingenting som tyder på at Høyre, KrF og Frp har et tilsvarende ønske om å være konstruktive. Det burde være uproblematisk for byrådet å innrømme vi har et stort miljøproblem i Bergen, og at siden dette problemet vedvarer, har ikke byrådet gjort en god nok jobb for å beskytte innbyggerne sine mot helsefarlig luft og skadelige utslipp. Det gjør de ikke. Isteden bygger byrådet en mur av unnskyldninger, bortforklaringer og vikarierende argumenter.

Monica Mæland har vist til at byluften til tider er verre i andre byer i Norge. Det er vanskelig å se hva det har med saken å gjøre, for Monica Mæland er ansvarlig for bergensernes helse, ikke helsen til innbyggerne i Trondheim, Oslo, eller Stavanger. Byrådslederen vil ikke iverksette tiltak byrådet selv har vedtatt fordi hun mener de ikke har effekt. Da er byrådets plan for dårlig.

Ikke bare skylde på staten
Mæland har også gått seg selv en høy gang i å skylde på regjeringen — og jeg må gi henne noe rett. Bompengesøknaden er forsinket til behandling, uvisst av hvilken grunn. Samferdselsministeren er negativ til forslaget om miljødifferensierte bompenger, en holdning heller ikke Venstre forstår. Men Bergen er like fullt byrådets ansvar. Det er deres plikt å iverksette de tiltakene som må til for å løse problemet og sikre innbyggernes helse. Om et tiltak ikke virker og et annet tiltak ikke er lov, er det byrådets plikt å forsøke tiltak nummer tre. Når Høyre, KrF og Frp sier nei til tiltak som beviselig fungerer i andre byer, har de fraskrevet seg det ansvaret.

Byrådet med Monica Mæland i spissen burde vært så ærlig å innrømme at dette med klima og miljø, det får hun rett og slett ikke til. Vi i Venstre skal ikke hovere, men vi hjelper henne gjerne.

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen tirsdag 5. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**