Redde for å si noe til media

Venstre mener byrådet må aktivt oppfordre ansatte til å delta i samfunnsdebatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Andersland 5

Foto: Mathias Fischer

Flertallet av både ledere og andre ansatte i Bergen kommune er redde for at de vil få negative reaksjoner hvis de uttaler seg til media om egen arbeidsplass.

Tallenes tale er klar. Ansatte i Bergen kommune føler seg utrygge på hvilke reaksjoner de vil få om de uttaler seg til media. En åpenhetsundersøkelse, som Respons Analyse AS har gjennomført for Bergen kommune, gir blant annet disse svarene: Over halvparten av kommunens ansatte svarer at de er «utrygge» for negative reaksjoner, hvis de skulle uttale seg i media om saker som angår jobben.

Usikkerhetskultur
- Jeg vet ikke om det er riktig å kalle det en fryktkultur, men vi ser at svært mange ansatte i kommunen fortsatt er usikre på om de tør å gå offentlig ut med sine erfaringer. Det må byrådet ta tak i, sier Venstres Julie Andersland.

- Vi må få bukt med usikkerhetskulturen i kommunen en gang for alle. Jeg tror vi gjør det beste ved å aktivt oppmuntre til deltakelse i den offentlige debatten.

Les hele saken og flere resultater fra undersøkelsen på side 4 i Bergens Tidende torsdag 7. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**