Horn slakter byrådets rusplan

13 måneder etter at bystyret vedtok handlingsplanen mot åpne russcener, må man kunne slå fast at planen har vært mislykket. Det mener bystyrepolitiker Erlend Horn (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Horn4

Foto: Mathias Fischer

23. mars 2012 vedtok bystyret en handlingsplan mot de åpne ruscenene i Bergen.

Siden den gang har man kunnet lese i BA at flyttingen av Straxhuset har ført til at stadig færre benytter seg av tilbudet, det planlagte mottakssenteret i Årstad bydel har blitt utsatt på ubestemt tid, 27 mennesker har dødd av overdose i 2012 og politiet vil ikke ha en bemannet politipost i Nygårdsparken likevel.

Burde sett resultater
Bystyrerepresentant Erlend Horn mener at vi nå kan slå fast at handlingsplanen fra byrådet har vært mislykket.

– Vi burde i mye større grad sett resultater av denne planen ett år etter. Russcenen i Nygårdsparken er fortsatt til stede, og overdosedødsfallene har ikke gått ned, snarere steget. Når man går så høyt på banen som Lisbeth Iversen gjorde, må man også tåle å bli målt i kontekst av det, sier Horn og fyrer løs mot byrådet:

– Ettersom denne planen aktivt har blitt brukt som argument mot brukerrom, spesielt av mer moderate krefter i byrådspartiene, så mener jeg det har vært et tapt år for en mer human ruspolitikk i Bergen, sier Horn.

Han peker på tre områder der Bergen kommune har sviktet i narkotikapolitikken:

1) Vi burde innføre brukerrom for lenge siden. 2) Få i gang de allerede vedtatte tiltakene, for eksempel lavterskel LAR-utdeling gjennom Mottaksentre. 3) Presse på staten for heroinassistert behandling og avkriminalisering av bruk.

Rusomsorg

Foto: Mathias Fischer

Har ikke troen
Siden handlingsplanen ble vedtatt har byrådet vært opptatte at det skal være en tverrpolitisk enighet om veien videre. Dette begynner nå å slå sprekker.

– Jeg så poenget ved det da, forutsatt at tiltakene i handlingsplanen ble iverksatt fort og ville ha effekt. Jeg har derimot aldri hatt tro på at handlingsplanen ville kunne løse de fundamentale utfordringene på feltet.

Lisbeth Iversen mener at arbeidet mot de åpne russcenene i Bergen går i en positiv retning.

– I mars 2012 ble handlingsplanen vedtatt, i oktober kom vi med en oppfølging av den til bystyret med mer konkrete tiltak, i desember ble det satt av midler til dette i budsjettet. Ting tar litt tid. Vi er like utålmodige som alle andre.

Hun peker på at det er blitt an-satt en ruskoordinator, flere på hospits har fått tilbud om bolig, og flere får tilbud om behandling.

– Men i Nygårdsparken er vel situasjonen akkurat den samme?

– Politiet sier de tar langt flere langere, i tillegg viser undersøkelser fra i sommer at rekrutteringen til rusmiljøet i parken har gått noe ned, sier sosialbyråden.

Hun sier at hun orienterte helsekomiteen om situasjonen for to måneder siden.

– Da tok Erlend Horn ordet og sa at han var tilfreds med arbeidet som har blitt gjort. At han nå kaller handlingsplanen for mislykket, forundrer meg.

Horn avviser dette, og sier at han kun roste byrådens innsats for flere kommunale boliger.

Les hele saken på side 9 i Bergensavisen 19. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**