Hjerterått fra Høyre

På BT.no 21. mai kaller Høyres Anette Strand Arbeiderpartiet og Venstre for «lite konstruktive» i vår tilnærming til kommunens håndtering av hjemløse tiggere. Rom-folket får det ikke bedre av at vi kritiserer byrådet, mener hun. Om Strands forståelse av demokratisk debatt er noe vaklende, er hennes forståelse av situasjonen for tiggerne enda mer på gyngende grunn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Horn3

Foto: Mathias Fischer

Ingen tigger fordi de synes det er morsomt. Ingen sover på gaten fordi de synes det er spennende. Dette er selvinnlysende, men i møte med Høyre er det tydeligvis nødvendig å understreke det likevel.

Strand kritiserer oss for å være lite løsningsorienterte. Det er vanskelig å ta denne kritikken på alvor, for det har ikke manglet med konstruktive forslag fra opposisjonen til hvordan forholdene for rom-folk og andre hjemløse kan forbedres. I fjor foreslo vi å kopiere Kristiansand, og bygge enkle sanitæranlegg for de som ikke har noe sted å bo. Det sa byrådet nei til. Vi støttet Lisbeth Iversen fra KrF da hun ville gi tilgang til Sentralbadet for de som har akutt behov for en dusj, men sosialbyråden ble dessverre dolket i ryggen av sine egne.

Lite sympati for Høyres menneskesyn
Høyres løsning er å sende hjemløse til Strax-huset, som er et helsetilbud for tunge rusavhengige. Det sier seg selv hvorfor dette er en dårlig idé. Bergen kommune har plikt til å ta vare på de grunnleggende behovene til de i byen vår som ikke har tak over hodet. Venstre og Arbeiderpartiet har foreslått en rekke tiltak for å hjelpe ulike grupper som sliter. At Høyres Anette Strand mener dette er en trussel mot velferdsstaten vitner om et lite sjarmerende menneskesyn som det er vanskelig å ha sympati for.

Våre løsninger er så enkle at selv Høyre bør forstå dem: Hjemløse arbeidsledige bør få tilbud om do, dusj, tak over hodet og muligheten til å få seg en jobb — uansett hvem de er eller hvor de kommer fra. Det handler om grunnleggende medmenneskelighet. At Høyre mener dette er «snillisme» sier mye om byrådspartienes holdninger til mennesker i nød.

Erlend Horn, gruppeleder Venstre
Siw Anita Lien, Komiteleder Helse og sosial, Arbeiderpartiet

Innlegget kan også leses på BT.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**