Byrådet med svak rusplan

Høyre, KrF og Frp skal stenge Nygårdsparken til sommeren. Venstre mener tilbudet som venter de rusavhengige er for dårlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Les mer om saken hos Bergens Tidende, hos Bergensavisen eller hos NRK Hordaland.

Horn5

Foto: Mathias Fischer

Erlend Horn i Venstre mener byrådets handlingsplan er og har alltid vært for svak.

– Det er positivt at de ønsker å gjøre noe mer, men for Venstre sin del er ikke dette noe vi løse de store problemene knyttet til åpne russcener. Om de stenger parken samtidig som de åpner nye mottakssentrene, er jeg redd det bare flytte problemet fordi overgangen blir altfor brå for den enkelte rusavhengig Skal det være noe poeng å gjøre dette, må MO-sentrene få gjøre jobben sin i god tid før parken tømmes.

Han mener byrådet nekter å bruke hele verktøykassen i kampen mot rusmisbruket, og viser til deres avvisning til sprøyterom.

– Man løser ikke alt med brukerrom, men det finnes ingen skikkelig løsning uten brukerrom.

Horn er langt fra fornøyd med situasjonen.

— Hva er tilbudet til de som som ikke er motiviert og sosialt i stand til å ta i bruk hjelpeapparatet? De vil fortsatt sette sine skudd, og de får ikke gjøre det på et MO-senter. Det stemmer at et enstemmig bystyret står bak handlingsplanen, men i det legger det også at det var mange forslag som ikke fikk gjennomslag. Vi vil ha sprøyterom, men vet at så lenge KrF sitter med makten, kommer ikke det til å skje.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**