Lei av luftige planer

Naboene til Nygårdsparken vil ha forsikringer fra politikerne om at noe skal skje. – Dette har tatt uendelig lang tid. Hvorfor skal vi tro at noe skal skje nå? sier naboene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er leder for Møhlenpris Velforening, Synnøve Fluge, som er utålmodig. På et debattmøte i regi av Bergens Tidende i går kveld var hun i et panel sammen med sosialbyråd i Bergen kommune, Dag Inge Ulstein, gruppeleder for Venstre i bystyret Erlend Horn og Megafon-redaktør Thomas Anthun Nielsen.

Tema var narkobyen Bergen, salen var full og meningene var mange.

Stenging er ikke poenget
Debatten om den åpne russcenen i Nygårdsparken har gått i mange år, men har nådd nye høyder etter at byrådet presenterte sine planer for stenging av øvre del av Nygårdsparken i forbindelse med en planlagt opprustning fra 1. juli neste år. Samtidig skal det opprettes to mottaks- og oppfølgingssentre (MO-sentre).

Fluge har deltatt aktivt i debatten i de siste ukene, og under debatten i går understreket hun hvorfor.

- Nygårdsparken er en spesiell nabo å ha. Det er et tøft kriminelt rusmiljø tett på skoleveien til barna våre. Samtidig som det er trist for brukerne av parken at det ikke foreligger en bedre og mer umiddelbar plan. Vi er bekymret for at tiltakene ikke vil hjelpe. Det er ingen vinnere i denne saken.

Ulstein mener at debatten har fokusert for mye på stenging av parken.

- Dette handler ikke om at vi stenger noe, men at vi trapper opp tilbudene til rusmisbrukerne ved å åpne to nye MO-sentre. Dette skjer samtidig som vi skal ha en opprustning av parken.
- Mangler en bærebjelke

Horn4

Foto: Mathias Fischer

Dårlig timing
Venstres mann i panelet, Erlend Horn, er skeptisk til timingen av tiltakene.

- Vi ble overrasket over at de vil åpne sentrene samtidig som man stenger parken. De nye sentrene burde åpnes i god tid før parken stenges.

Han mener også elefanten i rommet under debatten var sprøyterom.

- At man lager en helhetlig plan uten å ha med sprøyterom er som å bygge et hus uten en av bærebjelkene. Sprøyterom er ikke løsningen i seg selv, men bør være en del av løsningen.

Les hele saken på side 7 i Bergens Tidende tirsdag 8. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**