Russcenen i Bergen møtes med handlekraft?

“Rus&Samfunn” skriver om narkotikadebatten som Bergens Tidende arrangerte mandag 7. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rusdebatt Bergen

Foto: Rundholt

— I årevis har vi hørt at kommunen skal gjøre noe med den åpne russcenen i Nygårdsparken. Hvorfor skal vi nå tro at kommunen vil gjøre det trygt ikke bare for oss som har parken som nærmeste nabo, men også ivaretar brukerne av parken på en anstendig måte?

Til debattmøtet som ble arrangert på Litteraturhuset i Bergen var byråden invitert, sammen med Erlend Horn, gruppeleder for Venstre i bystyret i Bergen, Thomas Anthun Nielsen, redaktør i gateavisen Megafon og Synnøve Fluge, leder av Møhlenpris velforening — bydelen som er nærmeste nabo til parken. Det var Bergens Tidende som stod for regien av debattmøtet.

Debatten på Litteraturhuset ble preget av ståstedet til de ulike deltakerne i panelet. Byråd for sosial, bolig og områdeutvikling, Dag Inge Ulstein, ga uttrykk for optimisme for at tiltakene som Bergen kommune skal iverksette frem til neste sommer, skal hjelpe de rusmiddelavhengige som blir utestengt fra parken og generelt bedre forholdene for denne gruppen i byen.

Bekymret for timing
På sin side var gruppeleder for Venstre, Erlend Horn, bekymret for timingen — at tiltakene ikke er igangsatt i god tid før parken stenger. Han etterlyste også opprettelse av brukerrom eller sprøyterom, noe som det konservative byrådet i Bergen har vært konsekvent avvisende til.

Erlend Horn er skeptisk til at Nygårdsparken stenger parallelt med at MO-sentrene opprettes. Disse burde ha fått tid til å kjøres inn før de rusmiddelavhengige blir utestengt påpekte han. Horn er dessuten redd for at tiltakene som iverksettes ikke er nok for å unngå at rusmiljøet sprer seg utover i byen når parken stenges.

Han er bekymret for at Bergen kommer til å gå i samme felle som Zürich da byen stengte parken Platzspitz, som var overtatt av et stort rusmiljø. Stengingen førte til at rusmiljøene spredte seg nærmere skoler og boligområder. For Horn må en hel rekke med tiltak iverksettes overfor gruppen som blir fordrevet fra Nygårdsparken.

— La meg ta frem elefanten i rommet: Hvorfor tar Bergen kommune ikke i bruk brukerrom, som har vært helt sentrale i andre byers strategi overfor denne gruppen? Brukerrom er ikke en løsning i seg selv, men bør være en del av løsningen. Hvis rusomsorgen er et hus med fire bærebjelker, og du fjerne den fjerde bærebjelken, brukerrommet, står ikke huset skikkelig.

Mangelfulle svar fra byråden
Erlend Horn utfordret byråd Dag Inge Ulstein direkte på dette spørsmålet, men fikk bare til svar at erfaringene fra Oslo viser at dette ikke ha hatt ønsket effekt. Ulstein pekte på at bare én prosent av injeksjonene i Oslo ble foretatt i sprøyterom. Istedenfor viste han til at Bergen vil satse på andre tiltak som er anbefalt av fagfolk.

Les mer utfyllende om saken på rus.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**