Politiske konsekvenser av bybanevalg

Venstre, KrF og SV er svært misfornøyde med Høyre og Arbeiderpartiet sine Bybane-valg. Nå varsler de at det kan gi politiske konsekvenser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Foto: Rundholt

— Bybanen er Venstres aller viktigste sak, og Høyre og Arbeiderpartiet bør vite at skal de forholde seg til Venstre, må de være klar over nettopp det, sier gruppeleder Erlend Horn til BA.

Flørtet med sentrum
Venstre er i opposisjon i Bergen i dag. De har tidligere styrt sammen med Høyre og KrF. Før kommunevalget i 2011 flørtet Arbeiderpartiet, med Harald Schjelderup i spissen, med både dem og KrF. I 2015 er det atter en gang kommunevalg. Da vil Bybanedebatten igjen blusse opp ettersom traseen på den tiden skal reguleres og søknad om finansiering skal sendes. Byggestart er tenkt til året etter. Nå varsler Venstres Erlend Horn at Høyre og Ap sine Bybane-valg kan gi konsekvenser for hvem Venstre vil orientere seg mot i 2015.

Venstre er som kjent sterkt mot å legge Bybanen i tunnel, mens flertallet i Høyres bystyregruppe så langt har gått inn for det. I Ap har et overveldende flertall i representantskapet uttalt at de ikke vil ha Bybanen langs Bryggen.

— Er virkelig det å ville ha Bybanen i tunnel så forferdelig at det har noe å si for et politisk samarbeid?

— Det ene er at Bybanen i dagen helt klart er den beste kollektivløsningen, det andre er at Bybanen i tunnel gir oss enorme kostnader, sier Horn.

Horn i Venstre mener at dette gjør det lite sannsynlig at det vil bli bygget en Bybane mot Haukeland og Fyllingsdalen etter at den står ferdig i Åsane, uten en lang pause i mellomtiden.

— Alt dette er å gamble med Bybanens fremtid, og det er ikke noe vi oppfatter som en invitasjon til samarbeid, for å si det forsiktig.

Vil ikke utelukke
Også KrF er sterkt mot å legge Bybanen under bakken i Bergen. KrFs gruppeleder Marita Moltu medgir at partiet hun leder i bystyret sitter i en skvis i byrådet.

— Sakens utfall vil ikke utelukke et videre samarbeid, for KrF er dette en av flere viktigesentrum saker. Jeg tror denne saken vil løses før 2015, men Bybanen vil alltid være en av de viktigste sakene i forhandlingene for KrF, sier Moltu.

Bybanen i Bergen

Foto: Bybanen i samarbeid med BA

Pest eller kolera
— Men nå har Høyre og Ap falt ned på tilsvarende standpunkter. Må dere ikke da fra deres ståsted velge mellom pest og kolera?

— Makten i Bergen går gjennom sentrum, det vet både Høyre og Arbeiderpartiet. Hvem vi ønsker å samarbeide med, må partilaget vårt ta stilling til før kommunevalget i 2015. Gambler de med fremtiden til Bybanen, er det som sagt ingen invitasjon til samarbeid fra noen av dem, svarer Horn.

KrF er enig:

— Det blir i alle fall ikke enkelt. Dersom de står på valget om å føre Bybanen i tunnel vil de påføre innbyggerne en stor ekstrautgift, noe vi i KrF ikke ønsker å være med på. KrF er et Bybane-parti og vil selvsagt ikke godta avgjørelser som stopper Bybanen, svarer Moltu.

Hun sier at hun fremdeles tror at saken «kan ordne seg», som hun sier.

— Jeg tror mer kunnskap om prisen for de ulike alternativene, og mer fakta på bordet om hvordan finansieringen av Bybanen til Åsane skal skje, kan gjøre at vi samler oss om en løsning. Jeg tror for eksempel det er enklere å få regjeringen med på en Bybane i dagen, enn å få de til å finansiere en Bybane som koster en milliard kroner ekstra, sier Moltu.

Ap-kritikk i SV
Også SVs gruppeleder Oddny Miljeteig er skuffet, da særlig over Arbeiderpartiet.

— De bør merke seg hvem de vender ryggen, nemlig sine opprinnelige allierte i Bybanesaken, sier Miljeteig.

Hun mener tunnelalternativene som Høyre. Ap og Frp går inn for, i realiteten vil gi bilen en stor fordel.

— Jeg savner et klimaperspektiv i Aps avgjørelse. De har innrømmet at de må bli grønnere, nå må de vise det i praksis, sier Miljeteig.

Les hele saken på side 8 og 9 i Bergensavisen fredag 6. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**