Warloe våger ikke å love ren luft

I slutten av januar skal bystyret i Bergen vedta en ny liste med tiltak, for å få slutt på helseskadelig luft i byen. Selv ikke byutviklingsbyråden har tro på tiltakene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Biltrafikk

— Jeg skulle gjerne sagt ja, men det ærlige svaret blir nei, sier Henning Warloe til NRK på spørsmål om han kan love ren luft i Bergen i 2015.

Giftig i 10 av 11 år
Luften i Bergen har ulovlig høye verdier av nitrogendioksid. Luften har blitt målt og registrert siden 2003, og verdiene har vært over dagens helsekrav i 10 av 11 år.

Slik var det også i 2014, og Warloe tror ikke han får gjort nok til at 2015 vil bli bedre.

Bruker ikke verktøyene
— Dette er ikke overraskende, sier Harald Schjelderup, Arbeiderpartiets gruppeleder i Bystyret.

Han får støtte fra Julie Andersland, gruppeleder i Venstre.

— Jeg har heller ikke tro på at tiltakene gjør susen, sier Andersland.

Opposisjonslederne mener byrådet må ta ansvar for svake tiltak. De mener Warloe og det byrådet ikke har vist vilje til å strupe den største kilden til helseskadelig luft — biltrafikken.

— Byrådet burde ha gjort mer, i samarbeid med andre, for å få tiltak mot trafikkvekst, sier Andersland.

Venstres Julie Andersland håper på gjennomslag for nye miljøtiltak i byene.

Vil endre regelverket
Løsningen Warloe mener må til, er høyere avgifter for verstingene i trafikken, biler og skip som slipper ut mest. Det har han ikke anledning til i dag, uten å få med seg samferdselsdepartementet. Venstre på Stortinget har foreslått å gi lokalpolitikere hjemmel til en rekke nye tiltak, som å forby dieselbiler i bytrafikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**