Bompengeøkning gir ikke trafikknedgang

En dobling av bompengene ville gi en 10 % reduksjon i trafikken, mente byrådet i 2012. Det viser seg å være feil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Andersland ute 1

Utviklingen i bergenstrafikken står stikk i strid med hva byrådet har hevdet i årevis. Ifølge dem skulle økningen av bompengene i bomringen resultere i en kraftig nedgang i trafikken. Dette var begrunnelsen til Bergen Frp da de stemte for prisøkningen, til tross for at partiet er sterkt imot bompenger i det hele tatt.

I 2012 ville Venstre ha flere tiltak som byrådet sa nei til. Julie Andersland er likevel glad for at sentrumstrafikken er på vei ned.

— Det er bra at trafikken er på vei ned. Det viser at satsingen på kollektivtransport, særlig Bybanen, fungerer. Samtidig er ikke dette nok til å nå målet om ti prosents reduksjon i biltrafikken innen fem år.

— Vi må vurdere parkeringsbegrensninger. Andre tiltak som miljø- og tidsdifferensierte bompenger, lavutslipps- og nullsutslippssoner er i hovedsak miljøtiltak, men vil også kunne ha en positiv effekt på trafikken, sier Andersland.

Les hele saken på side 10 og 11 i Bergens Tidende fredag 16. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**