Marnardal Venstre viser sin støtte til Marie Amelie

Torsdag 13. januar var det et stort fokus i media om arrestasjonen og utvisningssaken til den papirløse flyktningen Maria Amelie. Marnardal Venstre følte at det var naturlig og viktig å diskutere denne saken på årsmøtet vårt og vekslet ivrig våre synspunkter om både arrestasjonsmetoden, loven som legges til grunn for utvisningen og de mange uttalelser og støtteerklæringer som kom frem i løpet dagen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Marnardal har, som en liten bygdekommune, vist en sterk tradisjon i å ta imot og integrere flyktninger og Marnardal Venstre har alltid oppfordret til og støttet slike vedtak. Vi føler det er vår plikt å fortsette å gjøre det, særlig når slike saker som Maria Amelie sin kommer i mediasøkelyset og setter vanskelige men viktige spørsmål på dagsordenen.

Marnardal Venstre stiller seg fullt og helt bak uttalelsene til Venstres 1. nestleder Helge Solum Larsen, Unge Venstres leder Sveinung Rotevatn, forslagene Venstre fremmet overfor stortinget torsdag og ikke minst Amnesty International sine krav om at Maria Amelie løslates fra ventemottaket der hun holdes, og at norske myndigheter vurderer hennes sak på bakgrunn av at det lovbruddet hun har begått ikke var hennes eget voksne valg og at hun har en sterk tilknytning til Norge. Gjør de det bør de bare komme fram til ett resultat: Maria Amelie må få bli i Norge.

Vi håper at Maria Amelie ser den massive oppslutningen hennes sak har fått og føler at det er mange her i landet som bryr seg. Vi oppfordrer alle til å ta seg en tur i bokhandelen og skaffe boken hennes "Ulovlig Norsk", sett dere inn i de papirløse flyktningers hverdag og kjemp for at deres rettigheter styrkes. Medmenneskelighet er ikke noe man viser bare når det passer!

Marnardal Venstre

Maria Amelie