Vi kan samarbeide med alle

Miljøpartiet Venstre ønsker å bevare Nøtterøy grønt. Om det blir rødt eller blått flertall etter valget, så vil vi utgjøre det grønne loddet som tipper fremtidens politikk i grønn retning. Det være seg med FrP og Krf på den ene siden via Bomlista og Arbeiderpartiet, og over til Felleslista med SV og Rødt. Vi kan samarbeide med dem, så lenge vi får gjennomslag for vår politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Valg2011

Foto: Staten

Fram til valget 12. september vil det komme mange lovnader og valgløfter. Vi har til hensikt å holde det vi lover, derfor lover vi ikke mer enn vi kan holde. Vi kommer ikke til å glemme hva vi sa i valgkampen. Vi ønsker å være etterrettelige også i det lange løp. Derfor kommer vi ikke til å gå tilbake på det vi har lovet. Så når vi sier at vi ikke ønsker å oppheve boplikten på Veierland, så mener vi det også når valgkampen er over. Når vi sier vi vil prioritere skole, velferd og miljø, så er det vi vil jobbe for. Det var Venstre som i sin tid la grunnlaget for den velferden vi nyter godt av i dag. Det var vi som fikk i gang en skole for alle. Og det var vi som satte miljø på sakskartet, lenge før andre. Men i motsetning til enkelte andre er vi mer opptatt av hva som blir gjennomført, enn hvem som fremmet forslaget. Gode forslag er gode, uansett hvem som kommer med dem. På samme måte som dårlige forslag er dårlige, også når kloke mennesker fremfører dem.

blomst påske vår snøklokker

Foto: s-l

Miljøpartiet Venstre ønsker å bevare Nøtterøy grønt. De grønne verdiene som et levende kulturlandskap utgjør må forsvares med demokratiske midler. Vi har satt oss som mål å være den Nøtterøylisten som neste periode skal forsvare det vi har på lån fra de kommende generasjoner. Selv om vi i perioder har hatt sviktende oppslutning, arbeider partiet jevnt og trutt for å nå våre mål. Vi legger lista høyt, men vi er ikke til hensikt å rive. Om det blir rødt eller blått flertall etter valget, så vil vi utgjøre det grønne loddet som tipper fremtidens politikk i grønn retning.

Vi kan samarbeide med alle. Så lenge de vi skal samarbeide med viser vilje til å samarbeide med oss. Vi har ett eneste ufravikelig krav til våre samarbeidspartnere. Det er at vi må få gjennomslag for vår politikk. Gode team settes sammen av resurser som er forskjellige. Det er ved å utfylle hverandre, vi kan dyrke hverandres styrker. I den perioden som nå har kommer til ende, har vi vist at vi kan komme til enighet med hele spekteret av politiske kolleger.

Individ og samfunn

Foto: colourbox.com

Det være seg med FrP og Krf på den ene siden via Bomlista og Arbeiderpartiet, og over til Felleslista med SV og Rødt. Vi kan snakke med alle. Dessuten er det lettere for et sentrumsparti å samarbeide begge veger. Vi sitter på midten, og kan henvende oss i begge retninger. Det er ikke like lett for fløypartiene som sitter langt ut på siden av bordet.

Enkelte har tidligere vært usikre på om det har vært noen vits å stemme på Venstre, på grunn av vår størrelse. Da er det viktig å huske at dette er et lokalvalg. I lokalvalg er det ofte ikke mange stammene som skal til for å flytte på mandatene. Så er du enig med Venstre, og som oss ønsker mer sosialliberal vinkling på politikken, så er det venstre du skal stemme på. Vi er vandt til å samarbeide med andre, og vet hva som skal til for å forhandle fram gode løsninger.

Som tidligere nevnt, er det viktig å huske at dette er et lokalvalg. Det er lokalpolitikere som skal velges. Likevel kan vi regne med å møte på både stortingsrepresentanter og andre rikspolitikere under denne valgkampen. De kommer til å snakke om saker som egentlig ikke hører hjemme i en lokalvalgkamp. Dette er å villede velgerne. Å drive ap med velgerne, gjennom å slenge ut lovnader til høyre og venstre, i saker som ikke avgjøres lokalt, er dårlig oppførsel. Det fører bare til at velgerne blir villedet og forvirret.

Den gamle broa over Moelva

Foto: Signe Idsøe Røed

Det hjelper lite å være for eller mot bomring, når disse blir vedtatt av sentrale myndigheter. Å si nei til bomring gir oss heller ingen ny vegforbindelse. Det fører bare til at nye vegløsninger skyves ytterligere ut i tid. Nei, vi ønsker å sette fokus på de sakene som skal avgjøres lokalt. Det er mer konstruktivt å finne fram til gode løsninger på saker vi kan påvirke, enn å krangle om ting vi ikke kan gjøre noe med.

Vi snakker gjerne med alle, men vi ønsker ikke å bruke tiden på saker vi ikke kan gjøre noe med. Vi kan samarbeide med alle, men vi går ikke på akkord med våre lovnader. Derfor kan du trygt stemme på venstre. Vi setter folk først, ikke posisjoner. Vi har til hensikt å holde det vi lover, derfor lover vi ikke mer enn vi kan holde.

Joachim Bræk Poppe-Holmdahl
2. kandidat Nøtterøy Venstre