Når og hvor, Øberg?

I et innlegg i EUB tirsdag 15.01 skrev Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg at kommuneansatte lojalt skal følge opp politikernes vedtak, og antyder at så ikke har skjedd etter budsjettvedtaket 11.desember. Per Aage Pleym Christensen, medlem i Eidsvoll Venstre, ba i EUB lørdag Øberg være mer konkret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Pleym Christensen hadde dette innlegget på trykk i EUB lørdag 19.januar:

Når og hvor, Øberg?

I et innlegg i EUB 15.01 skriver Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg om kommuneansattes ytringsfrihet, åpenhet i kommunen, og om lojalitet til vedtak: “Men det står også at ansatte lojalt skal følge opp og gjennomføre politiske vedtak på best mulig måte. Det er beklagelig at det motsatte har fått skje etter kommunestyrets bedsjettvedtak med feilinformasjon om vedtakets innhold og konsekvenser. Slikt kan det ikke være i et demokratisk system hvor folkevalgte politikere har overordnet og samlet ansvar for all virksomhet i kommunal regi. Oppfølging av lojalitetsplikten ovenfor kommunestyrets vedtak tillegger spesielt rådmannen som øverste leder av administrasjonen. Hun må ta den smule kritikk ordfører Einar Madsen har tillatt seg ovenfor henne på alvor.”

Jeg forsøker efter beste evne å følge med i den lokalpolitiske såpeoperaen som for tiden utspiller seg i Eidsvoll. Det jeg har registrert, er at ordfører Einar Madsen (Ap) som rådmannens øverste og nærmeste overordnede og arbeidsgiver har kritisert henne offentlig for måten hun utfører jobben sin på. Det hører med til rådmannens jobb før vedtak fattes å informere de folkevalgte om mulige konsekvenser av forslagene. Men jeg kan ikke se å ha registrert at rådmannen efter budsjettvedtaket 11.desember ifjor har gitt “feilinformasjon om vedtakets innhold og konsekvenser”. Kanskje Hans Arvid Øberg kan fortelle EUBs lesere når og hvor rådmannen skal ha gjort dette?

Per Aage Pleym Christensen

(Merk at EUB har fjernet sitattegnene rundt sitatet fra Øbergs innlegg, og også fjernet avsnittsmarkeringen. Det kan derfor være vanskelig å se når sitatet fra Øberg slutter og Pleym Christensens kommentar begynner).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**