Budsjett: Venstres innlegg om gründerskap og Fornybar AS

Budsjettdebatten i Stavanger bystyre, 14. des. 2015, Stavanger Venstre

Venstres ferske bystyrerepresentant Jan Erik Søndeland, holdt idag sitt første innlegg i Stavanger bystyre. Han trakk frem en rekke gode tiltak for styrking av innovasjonsbyen og oppfordret til felles politisk dugnad i lokaliseringsspørsmålet for det nye statlige Fornybar AS. Les hele innlegget hans her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Jan Erik Søndeland under sitt innlegg i budsjettdebatten.

Ordfører,

Jeg kjenner mange som har mistet jobben. Dere andre gjør nok det samme.

For oss som er politikere påligger det et stort ansvar nå. Ordfører, vi må spørre oss selv – hvordan skal vi tilbakebetale tilliten vi fikk ved valget?

Innbyggerne våre – vennene våre – de trenger oss nå.

Heldigvis – Gründerskapet i byen blomstrer, og ukentlig kan vi lese om nye startups i avisene.

For ett år siden fikk Venstre gjennomslag for å øke kommunens innovasjonspott med 4 millioner kroner. I år øker flertallet potten med 8 millioner kroner for perioden. I tillegg ber vi kommunalstyret for Finans jobbe frem en sak om etablering av et nytt vekstfond med 40 millioner i egenkapital som skal gi friske penger til oppstart av nye bedrifter .

I statsbudsjettet fikk Venstre gjennomslag for å oppretta Fornybar AS, et nytt statlig investeringsselskap med – hold dere fast – 20 milliarder i forvaltningskapital!

Nå skal det avklares kor det skal plasseres. Og ordfører, det er nå meg og deg og de andre her må begynne å tilbakebetale tilliten vi fikk.

For skal Norge – bli best på fornybar – så må vi for all del sørga for å bygga opp næringen der vi har de beste forutsetningene. Konstruksjoner som tåler juling, HMS i verdensklasse, høy last og trykk, energioverføring, transformatorer, SCADA, enterprise søk, big data, ISO, logistikk, teknisk prosjektledelse, revisjon, opsjoner, gearing, shorting, tungregning og integrerte operasjoner. Jeg kunne stått her idag og listet opp relevante fagområder vi er gode på. Poenget er:

Vi har et solid finansmiljø og en vanvittig energikompetanse i denne byen. Det hander ikke bare om ingeniørene. Dette handler like mye om prosjektledere og jurister, som elektrikere og mekanikere. Denne byen er så til de grader rigget til å bli fornybar-byen at jeg tror faktisk ikke folk flest har tatt det inn over seg.

Ordfører, jeg håper jeg får representantene i dette bystyret med meg på å ta pennen og telefonen fatt, og bli med å påvirke regjeringen. Rogalandsbenken på Stortinget må få både den pisken og den hjelpen de trenger fra oss.

20 milliarder. Her er det mange jobber. Oppfordringen anses herved som gitt.

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**