– Hold deg til sannheten Finnerud

Ap´s ordførerkandidat i Sigdal, tidligere rådmann Kjell Tore Finnerud leverer reinspikka løgn om Venstres forslag til budsjett for 2015 og økonomiplan for 2015-2018 i dagens utgave av Bygdeposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Løgn om Venstres forslag til budsjett og økonomiplan
Ap´s ordførerkandidat i Sigdal, tidligere rådmann Kjell Tore Finnerud leverer reinspikka løgn om Venstres forslag til budsjett for 2015 og økonomiplan for 2015-2018.

Runolv Stegane

Foto: Torbjørn Tandberg

– Det er utrolig skuffende at en person som tar mål av seg til å være den fremste folkevalgte i Sigdal ikke går av veien for å servere utspekulert løgn om Venstres alternative forslag til budsjett og økonomiplan for de neste fire årene, sier Venstres gruppeleder Runolv Stegane.

Finnerud skriver i en kronikk i Bygdeposten i dag at Venstres vil rasere pleie og omsorg i Sigdal. Han bygger dette på en påstand om at Venstre vil redusere bevilgningene til helse og sosial med 3,5 millioner kroner.

– Dette er en blank løgn. Venstre har verken i formannskapet eller i kommunestyrets budsjettmøte fredag fremma noe forslag i nærheten av dette. Det kan dokumenteres gjennom vår faktisk innleverte forslag. Jeg nekter å tro at tidligere rådmann Finnerud ikke er i stand til å lese hva som faktisk står i forslagene våre. Her prøver han seg med en helt bevisst løgn, sier Stegane.

Sannheten er en helt annen:

Venstre går kraftig mot eiendomsskatt. Vi har gjennom vårt alternative budsjett og økonomiplan for 2015-2018 avslørt og dokumentert at det er helt unødvendig å legge en ekstra skatt på næringslivet, hus- og hytteeiere.

I Venstres finansiereingsplan legges det opp til en reduksjon innen helse og sosial på 1,5 millioner kroner i 2015 (ikke 3,5 milioner som Finnerud hevder) Dette er basert på en gjennomgang fra Agenda Kaupang (firma leid inn av kommunen for en kritisk gjennnomgang av sektoren) Deretter legges det opp til å redusere utgiftene i hele kommunen (ikke helse og sosial aleine) med 3,5 millioner kroner i 2016-2018.

– Dette er småpenger i forhold til at Agenda Kaupang anslår at det er fullt mulig å drive kommunen smartere og spare inn minst 10 millioner kroner pr. år. Sigdal kommune har brukt flere hundre tusen kroner for å få gode økonomiske råd. Hva er hensikten med en slik gjennomgang når Ap, H og SP ikke følger opp, spør Stegane.

Venstre slo alarm allerede i 2011 om at Sigdal ville få problemer med økonomien. Kommunestyregruppa har lagt fram alternativt budsjett hvert år siden. Ap, H og SP har “turet videre” og har ikke villet se kritisk på drifta av kommunen. Da problemene ble for store, var den enkle løsningen å innføre eiendomsskatt, først på “verker og bruk” i april i år. Deretter ble det, nærmest i panikk, innført eiendomsskatt for hus- og hytteiere vel en måned seinere.

– Det er helt i orden å være uening med Venstre, men da forventer jeg at Finnerud og andre politikere holder seg til sannheten. Finneruds kronikk i dagens BP lover ikke bra for valgkampen i Sigdal, sier Runolv Stegane.

Venstres forslag uten innføring av eiendomsskatt

1) Det innføres ikke eiendomsskatt fra 2015. Sigdal blir trolig slått sammen med en eller flere andre kommuner som ikke har eiendomsskatt. Da har det liten hensikt at innbyggere og hytteeiere i Sigdal betaler en "straffeskatt" det ikke er behov for. Det er fullt mulig å drifte kommunen uten å innføre eiendomsskatt.

2) I en ny kommune er det ikke noen garanti for at eiendomsskatt i Sigdal kan brukes på tjenester og service for Sigdals innbyggere. Forslaget til budsjett og økonomiplan legger opp til at eiendomsskatten skal gi kommunen en reserve (fond) på nær 40 millioner kroner ved utgangen av 2018. Disse pengene vil trolig gå inn i kommunekassa i den nye storkommunen.

3) Følgende endringer gjøres i budsjett 2015 og økonomiplan 2015-2018 for å unngå å innføre en helt unødvendig eiendomsskatt, jf. resultatoppsett:

a) Beregna inntekt fra eiendomsskatt på 46 millioner kroner 2015 -2018 tas ut.

b) Utgifter på 2 mill. ved taksering/innføring av eiendomsskatt i 2015 tas ut. Utgiftsramma reduseres tilsvarende.

c) Med henvisning til Agenda Kaupangs gjennomgang av helse —og sosialsektoren, presentert for kommunestyret 06.11. 2014, reduseres utgiftene med 1,5 millioner kroner i 2015. (Agenda Kaupang tilrår en reduksjon på 4-5 stillinger)

d) Med henvisning til Agenda Kaupangs påpekning av at det ligger potensiale for reduksjon av driftsutgiftene med inntil 11 millioner kroner pr. år, presentert for kommunestyret 05.06.2014, reduseres driftsutgiftene med 3,5 millioner kroner pr. år i perioden 2016-2018.

e) Foreslått bruk av driftsfond (reserver) med 3,3 millioner kroner i 2015 tas ut. Bruk av driftsfond reduseres til kr. 800 000 i 2015 og 1,2 millioner kroner i 2016.

f) "Prosjekter" med bevilgning over driftsbudsjettet reduseres med 2 millioner kr. i 2016. Pengene flyttes til 2017 og 2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**