– En gledelig konklusjon

– Når fiskeri- og kystministeren endelig har besluttet å heve U-864, må det sies å være en god dag for demokratiet. Det mener Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen til Venstre. – Regjeringen ville valgt en dårlig og kortsiktig løsning om de hadde gjort noe annet enn å heve vraket nå, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Harald Hove 3

Det er over to år siden Venstre for første gang krevde ubåten utenfor Fedje hevet. Når man nå endelig har fattet beslutningen om heving, er det en gledens dag for demokratiet. – Det krystallkravet som etterhvert ble klart blant både lokalbefolkningen, og lokale og sentrale politikere, gjorde det etterhvert umulig for Helga Pedersen å handle anderledes, mener Hove. – Å få fjernet det usikkerhetsmomentet som det giftige kvikksølvet representerer, var den eneste gode løsningen.

Nå håper gruppelederen utfallet av Fedje-saken vil danne praksis for det som skjer når neste miljøbombe oppdages. – Vraket utenfor Fedje er en stor miljøfare som truer havmiljøet og fiskeriene på store deler av Vestlandskysten. At vi nå bruker de ressursene vi har til rådighet for å fjerne denne miljøtrusselen, vil påvirke hvordan vi behandler slike trusler i framtiden, avslutter Hove.

For ytterligere kommentarer, ring:
Harald Hove, gruppeleder – 9964 2370

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**