Sa NEI til Datalagringsdirektivet

Erlend Horn, fylkesstyremedlem i Hordaland Venstre, holdt i dag appell mot implementeringen av Datalagringsdirektivet i Norge. Les appellen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Kjære alle sammen,

Et sterkt personvern må og skal være en sentral del av en liberal rettsstat. DLD lagrer trafikkdata fra telefon. Fra SMS. Fra internett. Den tyske forfatningsdomstolen har sagt at direktivet strider mot den tyske grunnloven, og jeg skulle ønske at man i Norge hadde mot til å si det samme.

DLD er likevel bare en liten del av bildet. DLD er symptomet, ikke sykdommen. Faktum er at vi lever i en verden som er besatt av å overvåke oss. En verden hvor vi blir filmet på hvert gatehjørne. En verden hvor vi registreres, katalogiseres og kontrolleres hver eneste bidige dag, enten vi skal handle, ta bussen, eller kjøre gjennom en bomring.

Skoler bruker ulovlig videoovervåking av sine egne elever. Helse-Norge registrerer sensitive personopplysninger om hver eneste en av oss — som tusenvis av ansatte har tilgang til. Hvis naboen din jobber på Haukeland, kan han se hvorfor du var hos legen i fjor. Hvis svogeren din jobber i skatteetaten, kan han sjekke hvor mye gjeld du har. Mye av dette er ikke lov. Akkurat som videoovervåking av offentlig sted ikke er lov.

Erlend Horn appell DLD

Men se rundt dere. Tell videokameraer når dere går herfra i dag. Tell dem! Hvor mange av dem tror dere er satt opp lovlig? Bare en brøkdel! Og ingenting blir gjort.

Se flere bilder fra demonstrasjonen

Ingenting blir gjort når store deler av Bergen sentrum overvåkes ulovlig. Ingenting blir gjort når IT-ansatte har full tilgang til folkeregisteret. Ingenting blir gjort når Arbeiderpartiet foreslår nasjonale journalregistre, slik at ansatte på aldershjem kan sjekke om du har vært innlagt for angst.

Det begås brutt mot personvernet hver eneste dag i Bergen. Hvem er det som tror at det samme ikke kommer til å skje når de skal registrere hvem vi ringer til, hvem vi sender epost til, og hvilke sider vi besøker på internett?

Datalagringsdirektivet vil, dersom det blir innført i Norge, være et av de største og mest groteske inngrepene mot personvern i moderne tid. Prinsippet om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist vil i realiteten bli snudd opp ned dersom direktivet blir implementert.

Datalagringsdirektivets hensikt er å systematisk kontrollere og overvåke samfunnets innbyggere. Det vil alltid være kriminalitet i et fritt, liberalt samfunn. Vi skal gjøre hva vi kan for å forebygge, forhindre og bekjempe kriminalitet, innen for rimelighetens og fornuftens grenser. Det er ikke noe problem å forhindre kriminalitet. Men hva ofrer vi på veien? Det er det denne saken bør handle om. Kjernen i denne debatten koker ned til hvor mye personvernet vårt er verdt. Hvor mye er privatlivet vårt verdt?

Venstre har siden datalagringsdirektivet ble aktuelt kjempet mot å implementere det. For Venstre er ikke personvernet noe man kan unne seg når andre hensyn ikke gjør seg gjeldende, det er en grunnleggende rettighet borgere i samfunnet bør og skal ha. Derfor må Norge si nei til datalagringsdirektivet.

Brosjyre DLD

Takk for oppmerksomheten!

Du kan signere høringsuttalelsen mot DLD her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**