Bybanen skal til Sotra

I Bergens Tidende 08.september 2014 hadde Alf Helge Greaker følgande leserinnlegg på trykk om dimensjonering av ny Sotrabru.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Samferdselsutvalget i fylkestinget skulle 20.08 uttale seg om det skal legges til rette for bybane på den nye Sotrabrua. Venstre i Hordaland, Bergen og Fjell har en soleklar ambisjon om at Bybanen skal utvides til alle bydeler, og deretter til de folkerike tettstedene rundt Bergen. Dessverre var det med knapt flertall at Høyre og Frp, skuffende nok sammen “bybanepartiet” KrF, gikk for et vedtak som sier at ny bro ikke skal dimensjoneres for bane.

Det er merkelig siden flertallets vedtak lyder: “ny Sotrabrua ikkje vert dimensjonert for bybane, men at denne må gå på eigen bro når den blir bygd til Straume i fremtiden”. Altså sier man tydelig at Bybanen skal til Sotra før eller siden. Men å få Bybanen på en helt egen bro flere år senere er lite realistisk og en mye dyrere løsning. En ekstrakostnad på 1,6 milliarder kroner i dag er en investering for fremtiden. Dessverre ser ikke KrF i samferdselsutvalget dette.

De økonomiske sidene som er skissert i sakspapirene fra Vegvesenet er det grunn til å sette spørsmålstegn ved. Befolkningsgrunnlaget er visst ikke stort nok. Det er en kopi av argumentasjonen som ble brukt mot å etablere bybane i Bergen i det hele tatt. Det som er vel så viktig er å se på pendlermønsteret og fremtidig transportbehov. Fylkets egne statistikker viser at pendlervirksomheten til og fra Sotra er enorm, og vil holde seg høyt i flere tiår fremover. Utregningsmodellen som er lagt til grunn for å beregne lønnsomheten er også svært omdiskutert.

Fjell kommune ønsker vekst blant annet gjennom kjempeprosjektet Sotra Kystby, som skal urbanisere og fortette Straume og Bildøy. Å utvide Bybanen mot vest har aldri vært mer aktuelt, grunnet et bystyrevedtak for trasé mot Åsane hvor man ikke har kommet i gang med regulering og som kanskje aldri vil la seg realisere. Å regulere ferdig og komme i gang med en utvidelse av Bybanen til Oasen og videre vestover kan derfor være løsningen. Fra Loddefjord er det plutselig kort vei til Straume.

Ny Sotrabro blir en riksveistrekning. Solberg-regjeringen, med Venstre og KrF i Stortinget, har lovet større finansiering av kollektivprosjekter i og rundt storbyene. Derfor er det viktig å utrede bybaneløsninger i regionen, og ikke sile dem bort allerede nå.

Jeg har ofte hørt politikere som i ettertid beklager seg med fraser som «Hvorfor gjorde vi det ikke i samme slengen, den gangen det var billigere?». Nå bør fylkespolitikerne i Høyre, Frp og spesielt KrF virkelig tenke seg om og støtte forslaget om at man skal jobbe videre med en løsning for en Sotrabro som er dimensjonert for Bybanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**