Vellykket jubileumsfeiring i Vefsn

Med allsang, kaffe, kake, taler og musikk feiret Vefsn Venstre sitt 125 års jubileum på Kulturverkstedet, mandag 20. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vefsn Venstre kan se tilbake på en stolt historie og feiringen på mandag beviste nok en gang at Vefsn Venstre er et viktig partilag i Vefsn. Vi vil her benytte anledningen til å takke alle gratulanter som har gjort denne kvelden til en merkedag i Vefsn Venstres historie.

Blomster

Foto: A.Hovstø

Kvelden åpnet med fanfare, spilt på lur av Brith-Johanne Nikolaisen. Historikern og tidligere bygdebokforfatter Kjell Jacobsen, som nylig har mottatt Kongens fortjenestemedalje, koserte over Vefsn Venstres utvikling fra starten 20. oktober 1883 og dens betydning i Vefsnsamfunnet. Distriktsmusikerne Randi Elise Valla og Trond Wika fremførte variasjonsverket “Passacaglia” av Händel – Halvorsen.

Kveldens langreiste gjest, Stortingsrepresentant og Nordlending Gunvald Ludvigsen, overbragte hilsener fra Stortinget. Han fremhevet Venstres betydning i norsk politikk.

På programmet sto naturligvis også allsang. ” Her er et land” , “Millom Bakkar og Berg” med tekst av Ivar Aase og “Å eg veit meg et land” av Elias Blix lokket fram sanggleden i forsamlingen.

Vefsn Venstre har vært en pådriver i arbeidet med at Vefsn kommune skal bli Fair Trade Kommune. Carola Karl, medlem i Venstre og leder av Forbrukernemda i Vefsn hadde laget et utstillingsbord med Fair Trade produkter og det ble også servert Fair Trade Kaffe i pausen.

Kristian Halse, også han mottaker av Kongens fortjenestemedalje, satte søkelyset på den “ekte Venstremann” i sin festtale. Ingen forstår seg på talens kunst som Kristian og vi er enige i at han hadde publikumet i sin hule hånd under sitt svært inspirerende foredrag.

Varaordføreren i Vefsn Kommune Mildrid Søbstad hilset jubilanten fra Vefsn Kommune og Vefsn Arbeiderparti. Hun overrakte en skjekk og blomster. Hun fremhevet at Vefsn Kommunestyret hadde vært fattigere uten Venstre og det kan vi si oss hjertens enig i. Blomsterhilsener kom også fra lokalpartiet Høyre.
Arne Langset fra Nordland Venstre og Nesna Venstre, Hanne Nilsen fra Alstahaug og Kerstin Ander Trønsdal fra Rana Venstre gratulerte med blomster og gaver.

Omtale over arrangementet kan du lese i dagens Helgeland-Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**