Fylkesprogram for Nordland Venstre 2011-2015 (4)

4. Ressurspolitikk for fremtiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Program Nordland Venstre

Last ned hele programmet i pdf.

←til innholdsoversikten

4.1 Naturressurser
Nordland er ekstremt rik på naturressurser
som både har egenverdi og kan nyttes til nesten alle tenkelige sider av menneskelig aktivitet. Dette gir oss et stort ansvar å forvalte slik at vi ikke
forringer disse verdiene, eller velger å prioritere slik at vi hindrer fornuftig bruk av ressursene til å skape
livskvalitet for folk i fylket.
For Venstre er det avgjørende å finne en god balanse slik at vi fremmer et fornuftig bruk — og motvirker rovdrift og for store inngrep i naturen.
Vannkraft
Nordland er ett av landets største vannkraftfylker. Til sammen har Statkraft, og en rekke store og små regionale kraftverk, et allerede utbygd produksjons- potensial som er betydelig større enn det vi i dag har marked for i Nordland. Dette potensielle overskuddet kan nyttes til ny industri, næringsutvikling og bosetting
i Nordland, eller det kan eksporteres bort ved bygging av nye overføringslinjer.
Like viktig som å vurdere ny energiproduksjon vil det være å ha en strategi på hvordan dagens og framtidens overskudd skal forvaltes og hvilke betingelser storsamfunnet må ivareta dersom kraft skal føres bort.
Venstre vil:
Arbeide for ordninger som gjør det mindre lønnsomt å transportere kraft vekk fra regionen der kraftproduksjonen er lokalisert.
Prosessindustrien i Nordland må sikres konkurransedyktige vilkår der nærhet til naturressursene fortsatt bør være en fordel.

Annen fornybar energi.
Fornybar energi kan frigjøres fra en rekke kilder. Vind, havstrømmer, bølgekraft, tidevann, solceller, geovarme og bioenergi. Nordland har gode naturgitte forutsetninger
for å være i fremste rekke innen nesten alle disse områdene. Dette vil kunne gi grunnlag for en rekke nye næringer og produsere store verdier. Men uten en politisk strategi som sikrer en lokal næringsutvikling, der det er dyrere å føre krafta bort enn å benytte den lokalt, vil prisen på slik produksjon bli for høy.
Venstre vil:
Arbeide for at gode prosjekter kan gjennomføres og gjerne knyttes til
konkrete næringsprosjekter som kan benytte energien.
Spillvarme og varmeenergi fra ulike typer bio-anlegg må ha avgiftsfritak slik at de kan benyttes lokalt.
Olje, gass og fossil energi.
Venstre går mot at områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja skal legges ut til oljevirksomhet. Her er naturmiljøet og hensynet til havressursene for viktige. Venstre vil også gå mot nye oljefelt i kystnære og særlig sårbare områder.
Det er allerede betydelig petroleumsaktivitet utenfor kysten av Nordland og det er gjort funn av både olje og gass. Oljen gir størst lønnsomhet for selskapene i dag og all produksjon transporteres rett fra installasjonene på sokkelen og til kunder og raffinerier utenfor vår landsdel. Det er også gjort store gassfunn der selskapenes lønnsomhet er mer marginal. Dersom det med statlig støtte bygges rørsystem for eksport av gassen direkte sørover til eksisterende mottakere, vil det føre til at
gassen anvendes til energiformål og næringslivet i Nordland går glipp av
muligheten til å utvikle nye produkter og prosesser der gass benyttes som
industriell råvare. I de fleste tilfeller vil en anvendelse av gass som industriell
råvare være bedre miljøpolitikk enn utelukkende som energibærer.
Venstre vil:
Arbeide for en politisk strategi der også ressursene fra petroleumssektoren forvaltes som en del av den opplagrede kapital vi har i vårt fylke.
En konsekvens av dette vil være at nye utvinningslisenser for gass
pålegger selskapene ilandføring for å gjøre gassen tilgjengelig som rammebetingelse for utvikling av ny industri og næringsliv i Nordland

Mineraler og metaller
Nordland er rikt på et uttal mineraler og metaller som også i dag gir grunnlag for en rekke industriprodukter. Dette potensialet er ikke på langt nær ferdig kartlagt og vurdert.
Ny teknologi og nye prosesser vil kunne gi grunnlag for uttak av mineraler som vil være langt mer skånsom i naturen enn det bergverksdrift har vært tidligere.
Venstre vil:
Fortsatt jobbe for å prioritere kartlegging av mineraler og metaller i
Nordland og støtte opp om utvikling av næringsliv der et skånsomt uttak er grunnlag for ny virksomhet.
Biologisk produksjon — Hav, Jord, skog og utmark
Nordland er et kystfylke som i alle år har hentet en stor del av levegrunnlaget fra havet. For Venstre skal den biologiske produksjonen i havet fortsatt være den viktigste ressursen som vi må verne om både for dagens næringsvirksomhet og for framtida. Derfor vil vi alltid prioritere økologien og den langsiktige biologiske produksjonen framfor virksomhet som gir stor risiko for økologiske tilbakeslag.
I en større sammenheng er jordbruksarealene i Nordland relativt begrenset. Likevel er dyrka mark og beite i vårt område noe av det mest robuste og mest bærekraftige matjordlag på kloden. Og med en naturlig og rikelig tilgang på godt ferskvann er det gode naturgitte muligheter til å øke matproduksjonen i Nordland betydelig.
Venstre går inn for:
Et sterkt jordvern.
Vi vil gå inn for at andre mulige alternativer velges der ev. veibygging og byutvidelse kommer i konflikt med fruktbar matjord.
Rovdyrstammen må forvaltes slik at det fortsatt skal være mulig med en balansert beitedrift over hele fylket.
Sikre arealer for reindrifta i Nordland.
Utenom de områder der det i dag er innført vern mot økonomisk
skogsdrift, vil Venstre arbeide for at verdiene i skogen forvaltes til beste for skogbruksnæringa og lokalsamfunnene. Bl.a. må det settes inn tiltak for å stimulere til bedre ungskogpleie.

4.2 Biologisk mangfold
Det biologiske mangfoldet er selve livsgrunnlaget vårt og har en verdi i seg selv.
Den nye Naturmangfoldsloven har gitt oss en del rammer for planarbeid og prioriteringer
der det biologiske mangfoldet kan bli påvirket.
Loven er samtidig et verktøy som åpner for lokale prioriteringer i en større sammenheng
enn tidligere. For å ivareta viktige natur- og friluftsområder er det avgjørende
at vi har nødvendig kunnskap.
Venstre vil at Nordland skal være blant de fremste fylkeskommunene for å fremme ei kunnskapsbasert forvaltning av det mangfoldet og de ressursene vi rår over.
Venstre vil:
Stille krav til forsvarlig kartlegging når fylkeskommunen vurderer tiltak som medfører naturinngrep.
Utvikle "bruk og vern strategier" der viktige verneverdier ivaretas gjen nom ansvarlig næringsmessig og offentlig bruk av naturområder.
Fremme kunnskap om handlingsrom, krav og muligheter innenfor Lov om forvaltning av naturens mangfold

4.3 Naturopplevelser
Vi vet at naturopplevelse og friluftsliv er viktig for folks trivsel og kan bidra til god psykisk helse. Også kulturminner
kan forsterke naturopplevelsen
og gi friluftslivet en ekstra dimensjon.
Venstre mener at ivaretakelse og tilrettelegging av kulturminner samt vern av viktige natur- og friluftsområder vil være et viktig bidrag i det forebyggende helse-arbeidet.
Venstre vil:
Samarbeide med region- og friluftsråd om å tilrettelegge og etablere flere merkede turløyper i fylket.
Kartlegge områder som tradisjonelt brukes til friluftsliv og samarbeide med kommuner, organisasjoner og andre om tiltak for å tilrettelegge for aktuelle bruksområder.

Program Nordland Venstre

1. Folk først — Åpenhet og folkestyre
2. Samferdsel og kommunikasjon
3. Skole, utdanning og kompetanse
4. Ressurspolitikk for fremtiden
5. Nyskapende næringsliv
6. Miljø, Kultur, og folkehelse
7. Nordområdepolitikk — samarbeid over landegrenser.
8. Ungdom

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**