Program 2011-2015

Folk Først – Gjøvik Venstres program 2011-2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ideologi
Venstre tror på et åpent og kunnskapsbasert samfunn bygd på et sterkt lokalt folkestyre.

Venstre er et sosialliberalt parti. Sosialt er partiet fordi vi bygger på solidaritet og ansvar for fellesskapet. Liberalt er det fordi vi har tillitt til enkeltmennesket og har toleranse for ulike livssyn med sterk vekt på ytringsfrihet og menneskerettigheter.

Venstre i Gjøvik er kommunens liberale parti. Vi arbeider for en liberal, radikal og sosial politikk basert på markedsøkonomi som setter mennesket i sentrum. Vi ønsker en politikk, som på alle områder skal gi mer til dem som trenger det mest. Mennesker er viktigere enn systemer. Derfor setter Venstre folk først.

Gjøvik trenger en ny kurs!
Gjøvik kommune trenger en ny kurs. Det er nødvendig med en ny politikk som gir frihet for den enkelte og muligheter for alle — ikke minst – for de som har minst!

Venstre vil gjøre Gjøvik til en nyskapende kommune, basert på kunnskap, ideer og skaperkraft. Kommunen skal ta vare på de som trenger det og sikre et verdig og godt tilbud til alle deler av kommunens befolkning.

For Venstre er sosialt ansvar, et godt miljø og et lokalt forankret næringsliv med grønt ansvar viktig. Utvikling av et bredt oppvekst- og utdanningstilbud er sammen med et levende idretts- og kulturliv viktig for å øke kommunenes attraktivitet.

Gjøvik kommunes økonomi er stram. Politikere og administrasjon må sammen møte økonomiske utfordringer de neste årene. Til tross for at deler av den kommunale virksomheten drives svært effektivt, vil det framover være stort behov for å tilpasse utgiftsnivået til disponible inntekter. Dette vil kreve politisk mot, nytenkning og evne til prioritering.

Vi vil at Gjøvik skal være en profilert kulturkommune, en åpen og serviceorientert kommune og en kommune som lærer og henter impulser fra omverden.

Venstres prioriterte saksområder for Gjøvik

1 Gjøvik – en helsekommune
2 En skole for kunnskap og like muligheter
3 Grønn og miljøvennlig byutvikling
4 Et kreativt og nyskapende Gjøvik
5 Idrett, kultur og frivillighet
6 Tettstedene
7 Mer regionalt samarbeid

Gjøvik — en helsekommune

Venstre vil at Gjøvik kommune skal bli en helsekommune. Helsesektoren, ikke minst pleie og omsorg, vil bli en stor vekstsektor de kommende årene. Veksten handler ikke bare om kapasitet. Det handler i stor grad også om forskning og nyskaping, teknologisk utvikling, etablering av nye bedrifter og arbeidsplasser og å rekruttere kvalifisert arbeidskraft.

Vi har ansvar for å skape verdighet i alle faser av livet. Å hjelpe dem som har minst og som lever under vanskelige forhold til et bedre liv er viktig. Hjelpetiltakene i kommunen skal være mangfoldig, og skal omfatte alle som trenger omsorg, for eksempel eldre som ikke lenger er selvhjulpne, funksjonshemmede, utviklingshemmede, psykiatriske pasienter, barn med problemer og sterkt rusavhengige.

Venstre vil åpne for moderat konkurranse innen pleie og omsorg. En blanding av private aktører, organisasjoner og interkommunale foretak er velkomne både for å konkurrere om pris, kvalitet og arbeidsgiverpolitikken — og for å gjøre Gjøvik interessant for investeringer og etableringer innen helsesektoren. Den nye samhandlingsreformen vil føre til at kommunen får et større ansvar for pleie og omsorg, folkehelse og forebygging. Venstre vil legge til rette for samhandlingsarenaer på tvers av spesialist- og primærhelsetjenesten.

Pleie og omsorg

Pleie og omsorg omfatter både yngre og eldre som i løpet av livet trenger tjenestene.

Gjøvik Venstre vil gi en sykehjemsgaranti

1) Alle som har medisinsk begrunnelse eller nødvendig hjelpebehov og selv ønsker sykehjemsplass skal få det.
2) Det skal være tilbud om sykehjemsplasser i alle deler av kommune, dvs. i Gjøvik sentrum, Hunndalen, Biri og Snertingdal.
3) Det skal systematisk bygges nye sykehjemsplasser for å møte den store økningen i antall eldre over 80 år fram mot 2025. Ingen skal ufrivillig plasseres på dobbeltrom.
4) Alle som behandler søknader om sykehjemsplass skal møte søkeren dersom avslag vurderes.
5) Gjøvik kommune skal øke andelen tilsyn fra lege i sykehjem.
6) Sykehjemshverdagen, særlig legge-, spise og stelletider skal i større grad styres av beboerne.
7) Alle søknader om sykehjemsplass skal behandles innen 3 uker — og ikke når det eventuelt blir ledig plass. Klagesaker skal behandles innen 2 uker.

Gjøvik Venstre vil så snart som mulig gjenåpne de 18 plassene som ble lagt ned i Nordbyen avd. A, og gjøre om etasje 4 på Haugtun til sykehjem, samt arbeide for at Åslundmarka blir omgjort til sykehjem med opp til 40 plasser. Så stort er behovet i Gjøvik.

Samtidig må vi sørge for gode hjemmebaserte tjenester slik at de eldre kan bo i sine hjem så lenge de ønsker.

I dag styres hjemmesykepleien av en vedtaksbasert omsorg som er en byråkratisk ordning.
Gjøvik Venstre vil jobbe for å redusere omfanget av dette og la brukernes behov i større grad styre innholdet i tjenesten.

Omsorgslønn
Der hvor bruker og pårørende ønsker det skal omsorgslønn for pårørende prioriteres. Vi vil at Gjøvik kommune skal gi bedre informasjon om denne ordningen. Dette skal være et reelt valg for brukere og pårørende.

Barnevern
Antallet barnevernssaker i Gjøvik er økende. Venstre vil fortsette å prioritere økte ressurser til barnevernet, særlig for å sette inn forebyggende tiltak i hjemmet og styrke dialogen mellom partene. Opplæringen av ansatte i barnehage og skole og dialogen med barnevernet må styrkes.

Tiltak mot rusavhengighet

Veksten i antall rusavhengige i Gjøvik må stoppes. Ungdomskontakten, Kontoret for rusforebygging, Helsestasjon for Ungdom og Politiet gjør alle en god jobb i det forebyggende arbeidet i Gjøvik i dag. Men det er behov økte ressurser og flere tiltak.

Gjøvik Venstre vil:

Etablere botilbud for de som er rehabilitert fra rusmisbruk.
Inngå et mer forpliktende samarbeid med nabokommunene for å gi et helhetlig tilbud til både rusavhengige og rehabiliterte, for eksempel bolig, jobb og utdanning.
Arbeide for å styrke tilbudet ved Kampen og inngå en langsiktig avtale med Blå Kors sin virksomhet der. Lavterskeltilbud for mat, hygiene og aktivitet er viktig for rusavhengiges helse og velvære og bidrar gjerne til en roligere og mer stabil livssituasjon. Gjøvik kommune må bidra til å sikre den store frivillige innsatsen som ytes ved Kampen og bidra til å sikre at helsetilbudet med sykepleier videreføres ved Kampen og utvides med psykiatrisk sykepleier.
Styrke tilbudet om legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
Økt innsats overfor mennesker med psykiske problemer, rusavhengighet og dobbeldiagnoser.

Grønn omsorg
Gjøvik Venstre vil at det inngås avtaler med private aktører innen grønn omsorg om et visst antall plasser for aktivitetsbasert avlastning og omsorg.

NAV Gjøvik
Målet må være at en bruker forholder seg til en saksbehandler.

Nye nordmenn
Det må utvikles flere aktivitetstilbud for ungdom. Gjøvik kommune bør vurdere å støtte oppstart av basketballag i Gjøvik, da basket i større grad enn ski er en sport som innvandrere er kjent med. Integreringstilskuddet til lokale lag og foreninger bør gjeninnføres.
Gjeninnføre integreringskonsulenten for å bedre integreringen særlig for barn og ungdom.
Jobbe for at innvandrere kan kjøpe boligen de bor i til markedspris. Og at nye boliger bygges i nye områder for å balansere utfordringene til alle bydeler.
Bedre tolketjenesten slik at barn f.eks. slipper å tolke for sine foreldre.
Opprettholde Globus Barnepark slik at den lovpålagte norskopplæringen skal være oppnåelig for de med små barn. Det er viktig med lavterskeltilbud for at alle skal få reell mulighet til å lære seg norsk samt at barna skal få en myk overgang til barnehage.
Styrke NAV’s muligheter til å hjelpe innvandrere med å få jobb.

Sykehus i Gjøvik
Gjøvik Venstre vil:

Støtte arbeidet med å opprettholde sykehustilbudet i Gjøvik.
Arbeide for å styrke samhandlingen mellom Gjøvik kommune og sykehuset i tråd med Samhandlingsreformen.
Arbeide for å få etablert tilbud om dialyse på sykehuset i Gjøvik.

En skole for kunnskap og like muligheter

Skolen skal være en utviklingsarena for kunnskap, ferdigheter og sosial utvikling — for alle. Venstre vil ha en sterk og god offentlig skole hvor elever får utfordringer på sitt ferdighetsnivå, dette gjelder både svake og sterke elever.

Skolebygg
Skolebygningene er en del av kvaliteten for elvenes hverdag og er viktig for trivsel og ytelse. Vi vil prioritere å få gjennomført renovering og utvidelse av Fredheim barneskole i perioden. Gjøvik Venstre vil arbeide for at det blir mer grøntareal rundt skolene fremfor asfalt og parkering.

PP-tjenesten
Venstre ønsker å sikre alle barn tilpasset opplæring. Gjøvik Venstre vil prioritere mer ressurser til PP-tjenesten og sikre at alle barn som henvises til faglig utredning får et svar innen 2 måneder og en utredningstid på maksimalt 3 måneder.

Skolehelsetjenesten
Gjøvik Venstre vil styrke skolehelsetjenesten, spesielt i ungdomsskolen. Dette er et ledd i at vi ønsker å styrke helsesøstertjenesten i kommunen. Miljøarbeidere i ungdomsskolen har vært vellykket og bør fortsette, men må ikke gå på bekostning av helsesøstertjenesten.

Rådgiving

Samarbeidet mellom rådgivingstjenesten i grunnskolen og videregående skole må styrkes. Det er også viktig at det er motiverte og oppdaterte rådgivere i ungdomsskolen, med tanke på yrkes- og studieveiledning. Tiden til individuell veiledning til 10. klassingene må økes.

Friskoler
Vi ser på friskolene som et viktig supplement til den offentlige skolen, men er tydelige på at vi ønsker at så mange som mulig finner den offentlige skolen mest attraktiv. Dette er en oppgave for oss politikere å bidra til.

Kompetanseår for lærere
Venstre vil innføre kompetanseår for lærere hvert 5. år. Inntil en statlig finansiering er på plass, vil Gjøvik Venstre prioritere kompetanseår for lærere som jobber i ungdomsskolene.

Karrieremuligheter for lærere

Jobbrotasjon, mentorarbeid, faglig utvikling og ansvar og fleksible permisjonsordninger må utvikles for å bidra til å gjøre læreryrket enda mer attraktivt. Både for å få de beste lærerne til skolene i Gjøvik, og for å holde på dem over tid. Eldre lærere spesielt må gis anledning til å bidra på andre måter enn kun i klasserommet.

Rektor skal ha pedagogisk utdanning og vi vil at Gjøvik kommune skal tilby et eget program for rektorutdanning.

Trygg skolevei
Barn skal ha en trygg skolevei. Målet må være at færrest mulig kjøres til skolen, og at flest mulig går eller sykler til skolen. Det må bygges flere underganger og flere gang- og sykkelveier for å trygge skoleveiene. Gjøvik Venstre vil prioritere trafikksikkerhetstiltak på alle skoleveier hvor elever ferdes. Særlig viktig er ny undergang ved Kaspergården, gangs og sykkelvei nordover langs Trondheimsveien til Monssveen og fra Wangkrysset til Lundstein skole.

Flere miljøbarnehager
Alle som ønsker det skal få plass i barnehage i Gjøvik kommune. For å sikre at alle får plass, er vi avhengig av de private barnehagene. Gjøvik Venstre vil prioritere de som ønsker å starte miljø- og/eller utebarnehager, slik at vi får et mer allsidig barnehagetilbud.

Grønn og kraftfull byutvikling

Gjøvik er en mangfoldig by. Gjøvik er både industriby, mjøsby, kunnskapsby, funkisby, festivalby, musikkby, barnas by og i 2011 er vi jubileumsby. Dette mangfoldet er en kvalitet vi skal ta med oss videre. For Gjøvik Venstre er det viktig at Mjøsa og byen ikke skiller lag. Venstre vil derfor være en pådriver for å åpne byen mot Mjøsa.

Gjøvik Venstre vil tilegne de siste strandarealene langs Mjøsa til byens og kommunens innbyggere. Det står mye ugjort langs Engelandsodden og i båthavna. Den framtidige utnyttelsen av Huntonstranda er også viktig for byens videre utvikling. Utvikle området langs Hunnselva for små og store fiskere og turgåere.

Energi er viktig
Fornybar energi kan skape fornyelse og utvikling. Venstre ser gjerne at vi får etablert et fjernvarmenett i Gjøvik. Venstre ønsker primært å lokalisere ny virksomhet knyttet til avfall, trevirke og forbrenning i Dalborgmarka.

Venstre ønsker at Gjøvik kommune skal engasjere seg mer aktivt i energi- og miljøtiltak. Det er viktig at kommunen bidrar med infrastruktur og regulering, slik at det ikke skapes monopoler.

Venstre vil at Gjøvik kommune skal bruke politiske evner og penger fra Energifondet for å gjøre tre store og viktige grep for byen og regionen:

Kjøpe eierskap og innflytelse i Eidsiva Bioenergi AS og i VOKKS
Invitere Hunton Fiber AS, Gjøvik Boligbyggelag, Eidsiva Vekst, VOKKS og andre interessenter inn i et felles aksjeselskap; Gjøvik Byutvikling AS
Ta initiativ til å etablere et tettere samarbeid mellom de interkommunale avfallsselskapene rundt Mjøsa og sikre den framtidige tilgangen på slam til et nytt og utvidet slambehandlingsanlegg i Gjøvik som kan sikre biogassproduksjon til varme og drivstoff på busser.

Slik vil vi få til en radikal byfornyelse i Gjøvik sentrum. Ved at Eidsiva Bioenergi AS og Hunton Fiber AS kan samordne og samarbeide om bearbeiding av trevirke og flis (en felles, ny "flishugger"), kan store økonomiske gevinster komme begge virksomheter til nytte og nye muligheter komme byen til gode. Med en slik samordning i Dalborgmarka, kan vi frigjøre hele Huntonstranda til andre formål og unngå bearbeiding av trevirke i Kallerudlia.

Venstre ønsker å pløye deler av gevinstene fra dette inn i et bidrag til å realisere en ny og framtidsrettet fabrikk for Hunton Fiber AS i Dalborgmarka.

Grønt hjørne på Vitensenteret
Venstre vil invitere GLT IKS, Energiråd Innlandet og Eidsiva Energi AS til et samarbeid om miljøinformasjon og miljøaktiviteter på Vitensenteret.

Ny stilling som miljøkonsulent
Det er på tide at Gjøvik kommune gjeninnfører en stilling som miljøkonsulent. I dag er miljøinnsatsen i Gjøvik kommune uten en faglig ledelse og litt tilfeldig. Blant annet får ikke politikerne en årlig status over miljøtiltak og utfordringer. Da blir det også vanskelig å prioritere ressurser og tiltak.

Gjøvik Venstre vil:

Bruke midler fra kraftfondet til å opprette et kommunalt miljøforetak. Dette skal bidra til å utnytte miljøpotensialet vi har i kommunen og drive forretningsmessig utvikling av miljøteknologi.
Grønt hjørne på Vitensenteret
Ny stilling som miljøkonsulent
Støtte etablering av fjernvarmenett i Biri og Hunndalen
Pålegge utbyggere å regulere inn fellesareal for varmesentral og kildesorteringssentral i nye boligfelter
Gjøvik kommune skal gå foran med en miljøvennlig bilpark. Ved innkjøp og utskifting av biler, skal miljøbiler velges.
Samarbeid med Oppland fylkeskommune om mer miljøvennlige busser (for eksempel biogass), samt bedre rutenett og markedsføring.
Fullføre kartleggingen av det biologiske mangfoldet og bidra til å sikre artsmangfoldet på nasjonalt plan
Prioritere renovasjon av vann- og avløpsnettet i sentrum av Gjøvik, som har vært preget av flere store lekkasjer den siste tiden
Sikre flomveier bedre, for å unngå stadige oversvømmelser

Mjøsbyen Gjøvik

Gjøvik Venstre vil:

Ruste opp strandsona langs Engelandsodden med bedre gangvei og friområde. Sprengmasser fra ny avlastningsvei Bråstad-Kolberg må brukes til å fylle ut ny strandpromenade fra CC og nordover.
Samarbeide med Statens vegvesen og NSB/Jernbaneverket om å bygge parklokk over riksvei 4 mellom CC og rundkjøring ved Statoil
Bidra til nye avkjøringer fra Rv. 4 nordfra ved CC og sørfra ved Hunton og inn til sentrum
Gå imot ytterligere utvidelse av CC og prioritere nye områder for handel i nye Farverikvartalet, Strandgata og Storgata. Vi ønsker å styrke Gjøvik Sentrum som handelsområde.
Bygge ny gangbro over Hunnselva fra Gjøvik gård og til Vitensenteret og det nye Farverikvartalet
Bygge gangvei langs Hunnselva fra utløpet og opp til Kulturstredet, og ruste opp båtoppstillingsplassen på gamle fergeleiet til rekreasjonsområde.
Omregulere gamle ferjeleiet fra P-plass for biler og båtoppstilling til rekreasjon og aktivitet
Gjøre Jernbaneparken, Minneparken og Fischerparken til en Bypark for aktiviteter og bruk samtidig som det bygges ny Skysstasjon
Sette en markagrense — og respektere den
Bygge sjøbad og gjestemarina utenfor gamle Vikodden camping og finne nytt areal for campingplass.
Helhetlig plan for Strandgata, ny Bypark og Skysstasjon (bebyggelse, trafikk, beplantning, belysning og fortau)
Etablere Miljøgate i Tordenskjoldsgate og bidra til P-hus i Tordenskjoldsgate 3-5
Bidra til nytt parkeringshus i Farverikvartalet/Brøndsdalen og en mer helhetlig parkeringspolitikk i sentrum
Få "rullende fortau" med bedre bybusstilbud i sentrum og til alle bydelene

Hovdetoppen

Gjenskape et miljø for rekreasjon og kulturopplevelser.

Et kreativt og nyskapende Gjøvik

For å ha noe å fordele er det nødvendig å skape. Vi trenger et blomstrende næringsliv, både ved å opprettholde det eksisterende og å skape nytt. Gjøvik Venstre vil bruke kommunen, Gjøvikregionen, høgskolemiljøet på Kallerud og industrimiljøet på Raufoss for å skape vekst og utvikling — særlig for å satse på helse- og miljøteknologi.

Næringsarealer
Det er nå knapphet på sentrale næringsarealer i Gjøvik kommune. Den private utbyggingen av Thomasdalen/Kallerud har vært vellykket og viser at kommunen og private aktører kan samarbeide og dele på oppgavene. I et slikt samarbeid er det viktig at kommunen stiller med helhetlig plankompetanse og rask saksbehandling. Gjøvik Venstre vil prioritere økte ressurser til plankompetanse og utarbeiding av reguleringsplaner, heller enn at kommunen skal erverve store arealer og drive storstilt opparbeiding av næringsarealer.

Konkurranse om kommunale innkjøp
Gjøvik Venstre vil at også små og lokale næringsdrivende skal ha mulighet til å være leverandør til Gjøvik kommune. Vi vil derfor at flest mulig innkjøp utlyses og at bruken av langsiktige avtaler med store leverandører begrenses.

Mjøsregionen og Innlandet

Først av alt vil vi arbeide for å få til en ytterligere utbedring av rv. 33 Gjøvik-Minnesund og knytte Gjøvik nærmere til den store utviklingen som skjer rundt Gardermoen.

Trainee Innlandet
Venstre vil at Gjøvik kommune skal bli med i ordningen Trainee Innlandet. Både for å rekruttere dyktige, framtidige medarbeidere, men også for å samarbeide mer og vise fram næringsliv og arbeidsplasser i regionen.

Gjøvik Venstre er opptatt av Gjøviks rolle blant Mjøsbyene, og en regional utvikling av Mjøsregionen. Et samarbeid med Hamar og Lillehammer er på mange områder like nyttig som samarbeid med Land- og Toten-kommunene. Mjøsregionen er mer og mer ett bo- og arbeidsmarked.

Reisetida Gjøvik-Oslo 89 minutter
Gjøvik Venstre vil jobbe for at reisetida på Gjøvikbanen reduseres til 89 minutter, heller enn at Gjøvikbanen i sin nåværende form skal forlenges. Høyhastighetsbane på vestsida av Mjøsa er interessent, men det betinger en helt ny trasé også sør for Gjøvik.
Enklere Gjøvik
Anslag fra de enkelte etater antyder at det er i bruk rundt 500 skjemaer i Gjøvik kommunes virksomhet, men ingen vet eksakt. Dette antallet må ned. Servicetorget og ny teknologi må brukes aktivt for å sanere og samordne skjemaer for mest mulig selvbetjening på internett. Elektroniske tjenester må utvikles i større tempo enn til nå.

Idrett, kultur og frivillighet

Gjøvik har et rikt kulturliv. Dette gir økt trivsel for innbyggerne samt er attraktivt for tilreisende og skaper arbeidsplasser. Venstre mener at frivillige organisasjoner og tilrettelagte kulturaktiviteter er viktig for livskvalitet og opplevelse av mestring, tilhørighet og utvikling i alle faser i livet.

Gjøvik er en kommune med mange som er aktive innen idrett. Særlig er tilbudet til barn og unge stort.

Bedre rammevilkår for barne- og ungdomsidrett
Frivillige lag og foreninger står for en uvurderlig verdi i Gjøvik-samfunnet. Samtidig er det i våre dager viktigere enn noen gang før å engasjere barn og unge i idrett og friluftsliv.

De store lagidrettene har betydelige anleggskostnader og liten støtte fra kommunen. Disse står for organisering av et stort antall barn og ungdom, og muligheten disse får i ung alder til utøvelse av idrett vil være et viktig bidrag for videreutvikling av en bredere fremtidig toppidrettskultur i Gjøvik. I tillegg vil dette være et viktig bidrag av samfunnsmessig betydning og for en fremtidig god folkehelse.

Kommunens bidrag til idretten må økes, dels gjennom reduksjon av idrettens leiekostnader ved bruk av kommunale anlegg og dels gjennom økt støtte til lag og foreninger som har egne anlegg. I løpet av perioden må det igangsettes bygging av ny eliteseriearena for håndball, alternativt må Tranberghallen eller Kallerud oppgraderes. Vi vil også utvikle et skileikanlegg i tilknytning til Hovdetoppen.

Sikre utvikling av Vitensenteret

Vitensenteret er et viktig bidrag til læringslyst og utvikling av realfagskompetanse for både lærere og elever i skolene i Innlandet. Fortsatt drift og utvikling av Vitensenteret forutsetter forutsigbare økonomiske rammebetingelser. Som vertskommune har Gjøvik en unik mulighet til å dra nytte av Vitensenterets tilbud og kompetanse i utvikling av realfagene i barne- og ungdomsskolene i kommunen, men tilsvarende må vi også ta et spesielt ansvar for senterets fremtid.

Økt aktivitet i sentrale kulturarenaer — Musikkbyen Gjøvik
Gjøvik har flere arenaer og bygg for formidling av kultur, mange beliggende i umiddelbart nærhet til Gjøvik sentrum. Imidlertid fremstår tilbudet for arrangører som for lite kjent og for lite koordinert med tanke på bruk og leie til større arrangement. I tillegg er utnyttelsesgraden på enkelte av anleggene lavere enn ønskelig. En bevisst satsing på økt aktivitet, samordning og markedsføring av Gjøvik rettet mot profesjonelle arrangører bør være en prioritert oppgave.

Gjøvik har innlandets største og beste musikkmiljø. Dette avspeiles ikke minst i det brede tilbudet til publikum. Kommunen må tilrettelegge for økt bruk av arenaer. For ikke-kommersielle skal bruk av kommunens arenaer i utgangspunktet være gratis.

Gjøvik har mange korps med stor og god aktivitet. Dette er gode startarenaer for fremtidige musikere. Rammene for korpsene må derfor styrkes.

Økt satsing på ungdomsklubber

Venstre ønsker at det etableres ungdomsklubb på Biri og i Nordbyen. Møteplassen i Hunndalen må styrkes. I dag baseres driften av denne kun på frivillighet. Hunndalen er Gjøviks største og mest fargerike bydel og et godt ungdomsklubbtilbud her er god forebygging.

Kompetansesenter for frivillighet og folkehelse på Øverby

Venstre vil samle ressursene knyttet til frivillighet i Gjøvik kommune til Øverby helsesportssenter.

I tillegg til å samlokalisere stillinger og gi et mer robust faglig miljø, vil Venstre styrke dette tilbudet med nye stillinger. Slik kan vi også gi blant andre korps- og musikkmiljøet den samme servicen som idretten får. Vi ønsker også å utvide virksomheten til å gi et skoleringstilbud overfor ansatte i SFO innen skolefritidsaktiviteter.

Forebygging, rehabilitering og habilitering står sentralt i den pågående samhandlingsreformen. Det legges opp til at kommunene skal få et større ansvar for disse oppgavene. Fra 2010 har fylkene fått et lovforankret ansvar for folkehelse og friluftsliv. Oppland fylkeskommune fylkeskommunen må inviteres til et samarbeid om utviklingen av det etablerte miljøet på Øverby Helsesportssenter, ikke minst det unike miljøet knyttet til eldres folkehelse og aktiviteter. Ved å gå foran og vise fram vår kompetanse, kan vi styrke muligheten til å få ytterligere andre aktører med på nye prosjekter og regionale satsinger.

Gjøvik Venstre vil:

Få på plass ungdomsklubber i bydelene som mangler dette – Nordbyen og Biri. Samt styrke Møteplassen i Hunndalen som i dag drives kun med frivillig innsats.
Innføre kulturkort (som gir rabatt på for eksempel kinobilletter, Vitensenteret, konserter etc.) for ungdom
Øke stillingene til lærerne ved Kunst- og Kulturskolen, både for å gi tilbud til nye elever og for å motvirke uønsket deltid
Styrke Gjøvik som festival- og musikkby
Bærekraftig forvaltning av Gjøvik gård. Tilrettelegge for at Gjøvik Gård blir brukt som kulturarena og et sted for aktivitet.
Styrke innsatsen for å ivareta Fastland
Sikre utvikling av Vitensenteret ved å gi større, forutsigbare rammer.
Styrke og samordne Frivilligsentralen og Øverby helsesportsenter, slik at det gode arbeidet som gjøres der kan videreføres.
Redusere halleie for barne- og ungdomsidrett med 20 % årlig til halleien blir gratis. Styrke Idrettslag med egne anlegg tilsvarende.
Leie av gymsaler på skoler til barne- og ungdomsidrett skal være gratis

Tettstedene

Biri

Flerbrukshall i tilknytning til Biri ungdomsskole
Nytt lokale for ungdomsklubb
Renovering av Furulund alders- og sykehjem, med sykehjemsplasser
Plan for utbygging av fjernvarme i sentrum

Snertingdal

Renovering av Snertingdal alders- og sykehjem, med sykehjemsplasser
Planlegging av nye boligområder i Snertingdal sentrum
Bidra til å utvikle hyttebygda Snertingdal

Hunndalen

Nye sykehjemsplasser i Åslundmarka
Plan for utbygging av fjernvarme
Bidra til forsamlings- og kulturlokale i Hunndalen sentrum
Økt støtte til Møteplassen ungdomsklubb

Biristrand

Styrke Biristrand og Åsroa som kulturbygda i Gjøvik kommune
Legge til rette for ny og spredt boligbygging
Trafikksikkerhetstiltak på Fv 330 (stor trafikk ved omdirigering av E6)
Få planfritt kryss/avkjøring til E6

Mer regionalt samarbeid

Venstre mener det er på høy tid å gå viktige skritt videre i det regionale samarbeidet.

Gjøvik kommune må gå tydelig foran og invitere nabokommunene til å ta på seg et større regionalt ansvar for noen oppgaver og også si klart i fra om at samarbeid må være basert på vinn-vinn. Dette betyr blant annet at ikke alle samarbeidsfunksjoner kan lokaliseres på Gjøvik.

Gjøvik Venstre er åpne for en framtidig kommunesammenslåing. Dette bør imidlertid vente til staten har lagt en helhetlig ramme med tanke på struktur, økonomi og oppgaver.

Inntil videre er vil vi peke på følgende områder for mer regionalt samarbeid:

Utdanning av helsefagarbeidere

Opprette et felles Opplæringskontor for Gjøvikregionen for å sørge for mange nok og gode nok lærlingeplasser innen helsearbeiderfaget. Vi vil trenge mange med denne utdanningen de neste 20 årene for å møte den store veksten i antall eldre som kommer fram til 2030.

Teknisk sektor
GLT Avfall IKS har eksistert i sin nåværende form lenge og må karakteriseres som en suksess i innsamling og behandling av avfall. Nå stiller deponiforbud og sug etter søppel oss overfor nye utfordringer. Deponiet i Dalborgmarka er det eneste godkjente deponiet for ikke brennbart avfall i Oppland og vil derfor spille en helt sentral rolle i avfallsbehandlingen i Oppland i framtida. Den geografiske lokaliseringen betyr også lokalisering av kompetanse – som i liten grad er flyttbar.
Innen teknisk sektor er det flere oppgaver som det vil være naturlig å samarbeide om. Dette gjelder både VA-sektoren, oppmåling og geodata, park, brann og redning. Venstre vil at det iverksettes et arbeid for mer forpliktende samarbeid og om lokalisering.

Landbruk og miljø

Innen landbruk og miljø vil det være både faglig utvikling, bedre tjenester og stordriftsfordeler å hente. Østre Toten og Gjøvik kommune er blant de største landbrukskommunene i Norge. Sammen med Vestre Toten og Land-kommunene er vi blant de største på skog. Et større, samlet fagmiljø vil være til landbrukets beste og kunne gi større synergieffekter innen næringsutvikling knyttet til landbrukets ressurser. Miljøarbeidet i regionen kan også styrkes gjennom å fordele et større ansvar for det administrative arbeidet til én av kommunene. Østre Toten kommune kan være en naturlig vertskapskommune for en styrket innsats på dette området.

Musikk
Økt regionalt samarbeid