Betalt journalist strider mot demokratiet

Bydelsutvalgets protest mot en offentlig finansiert journalist i Lokalavisen Groruddalen er altfor svak, synes Grorud Venstres nestleder og 2. kandidat til BU, Linn Beate Kaald Thoresen.
Mens BU i Grorud ser ut til å fokusere på problemene med forfordeling er Linn Beate Kaald Thoresen opptatt av at dette bryter med grunnleggende demokratiske prinsipper.
– Dette minner meg nesten om Berlusconis Italia, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Linn Beate Kaald Thoresen

Foto: Reidar Lerdal

– Det er trist at vi har fire bydelsdirektører i Groruddalen som tydeligvis ikke fullt ut forstår hvor viktig det er med en uavhengig presse i lokaldemokratiet siden de har gått inn for dette.
– Jeg synes det er flott at Grorud bydelsutvalg har levert en uttalelse hvor de protesterer mot denne journaliststillingen og at også Aps gruppleder Røberg-Larsen har gitt beskjed om at finansieringen fra Grorud skal stoppes. Men det er viktig å være bevisst på at dette rett og slett handler om å hindre en udemokratisk utvikling i lokalpressen. Medier skal ikke finansieres av dem de skal overvåke, noe også Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund påpekte i Akers avis, sier Kaald Thoresen, som er kandidat til bydelsutvalget ved høstens valg.

Kontakt: Linn Beate Kaald Thoresen, telefon 916 25 869

Se også Granittblogg