Venstre prioriterer skolehelsetjenesten, grøntområder og frivillighet

Bydelsutvalget i bydel St. Hanshaugen behandlet tirsdag 16. desember budsjettet for 2015. – Jeg er glad for at flere av Venstres prioriteringer, som flere helsesøstere i skolene, ble vedtatt av et enstemmig bydelsutvalg, sier gruppeleder Karl Arthur Giverholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Budsjettforslaget fra bydelsdirektøren inneholdt ingen vesentlige kutt i bydelens tjenestetilbud, men det ble blant annet foreslått å øke foreldrebetalingen i fritidsklubbene Leker’n og Hammersborg med 50%. Bydelsutvalget vedtok å redusere dette til 20%, i tråd med Venstres forslag.

– Fritidsklubbene i bydelen er svært viktige og populære tilbud til barn og unge i bydelen, og jeg er veldig glad for at et enstemmig bydelsutvalg mener at dette tilbudet må videreføres. Venstre ønsket en ordning hvor lavinntektsfamilier fritas fra foreldrebetaling, men det fikk dessverre ikke flertall, sier Giverholt, som likevel sier seg godt fornøyd med utfallet av budsjettbehandlingen.

– Venstre foreslo større endringer til bydelsdirektørens forslag enn flertallspartiene A, SV, MDG og R. Blant annet ville Venstre bruke noe mer på frivillighet og vedlikehold av parker og plasser, i tillegg til at vi foreslo å ta høyde for bosetting av flere flyktninger i bydelen, i tråd med det Venstre fikk gjennomslag for i forhandlingene om statsbudsjett på Stortinget. Det viktigste var imidlertid å få på plass flere helsesøstre, særlig ettersom bydelen får en ny videregående skole til høsten. Edvard Munch VGS blir en veldig god skole, og nå vil elevene der også få en god skolehelsetjeneste, sier Giverholt.

Bydelens økonomi har i flere år vært stram, men takket være god ledelse og dyktige ansatte har dette ikke gått utover tilbudet til befolkningen. Behandlingen av statsbudsjettet i Stortinget og Oslo kommunens budsjett i bystyret har gitt bydelen økte rammer, noe som gjør at situasjonen for kommende år ser bedre ut enn på samme tid i fjor.

– Bydelen har gjennomgått en betydelig effektivisering de siste årene. Dette har bidratt til at folk får mer igjen for skattepengene. St. Hanshaugen gjør det godt i brukerundersøkelser både når det gjelder barnehager og eldreomsorg, og med dette budsjettet vil arbeidet med å gjøre bydelen til et godt sted å bo fortsette i årene som kommer. Det skyldes ikke minst at Venstre på Stortinget fikk gjennomslag for flere viktige grep som har styrket Oslo kommunes økonomi, sier Giverholt. Han understreker at det fremdeles er behov for å se nærmere på hvilken rolle bydelene skal ha i Oslo kommune.

– Venstre mener at beslutninger skal treffes nærmest mulig dem de angår. I Oslo betyr det at flere oppgaver og ressurser bør flyttes ned til bydelene. Det vil Venstre fortsette å arbeide for i valgkampen og i neste bystyreperiode, avslutter Giverholt.

Les hele budsjettforslaget fra Venstre her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**