Regionalt kulturhus i Moss

Vi starter med å slå fast følgende: Parkteatret i Moss utvikles til et regionalt kulturhus. Det er behov for å si det etter den siste tidens debatt rundt temaet, som da også Moss Avis tar opp på lederplass.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Kulturskolen i Målselv Mowgli

Foto: Roar Sollied

Et bredt flertall i bystyret har, både i forrige periode og i denne perioden, slått fast akkurat det. Så er det ført en debatt om hvordan det skal bli mulig, ikke en debatt om alternativer. Ingen har bedt om omkamp, men flere stiller spørsmål om hvordan skape handlingsrom til å gjøre det. Dagens styringsflertall har fulgt opp tidligere vedtak og har vært helt tydelige på å gjennomføre det.

Ingen har sagt at de ikke vil ha Parkteatret som regionalt kulturhus, ingen har sagt at de ønsker et alternativ og ingen har kommet med forslag som endrer bystyrets gjentatte vedtak om Parkteatret.

Ut fra bystyrets vedtak er det utarbeidet et forprosjekt som beskriver hvordan Parkteatret kan bli regionalt kulturhus. Når bystyret behandler saken er vi trygge på at flertallet vil vedta at vi skal utvikle Parkteatret og Samfunnssalen til nettopp det. Vi gir oss selv ett år til å avklare nødvendige avtaler som sikrer de arealer det er behov for og hvordan det kan være mulig å finansiere det.

Konklusjonen til et bredt flertall i bystyret, uansett styringsflertall, oppfatter jeg er fortsatt: Parkteatret skal utvikles til et regionalt kulturhus. Vi snakker ikke OM det skal skje, men hvordan det skal skje.

Lederkommentaren i Moss Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**