Folkemøtet om fjordkryssing

Folkemøtet ønsket en løsning som var best for Moss. Venstre foreslår løsninger som både er best for Moss og best for Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Trafikk, vei, kø

Foto: Microsoft

Det var et imponerende folkemøte om fjordkryssing og tilhørende fakkeltog 15. januar. Et overveldende flertall av innledere, tilhører og jeg våger å påstå, politikere er enige om to avgjørende ting for Moss. Det ene er at riksveien til/fra Moss havn og Jeløy skal legges i tunnel så raskt som mulig. Det andre er at en broforbindelse over Mossesundet og over fjorden fra Jeløy til Horten, er uakseptabel og derfor uaktuelt å utrede nærmere.

Dette gir et veldig godt utgangspunkt for en bred enighet i bystyret. Dersom vi nå kan bli enige om at en utredning av tunnel mellom Moss og Horten også skal omfatte jernbane, så er vi nesten i mål. Grunnen til å utrede jernbane er fordi de nasjonale klimamålene forutsetter mer person- og godstrafikk på bane. Mål som alle partier på Stortinget er enige om og som vi burde være enige om i bystyret også.

Godstog

Foto: Åse Birgitte Skjærli

Skal vi komme helt i mål når det gjelder å utrede den mest miljøvennlige løsningen av en ny fjordkryssing, bør vi også be om å få utredet Hurumalternativet. Grunnen er at den gir oss mulighet til å se på en regional havneløsning sammen med vei og bane. Da oppnår vi enda et klimamål Regjeringen og Stortinget har satt; å få mer gods på båt og bane. Den muligheten til å koble all transport sammen med sentralhavn for Oslofjorden bør vi benytte sjansen til å utrede.

Dette er det beste bystyret kan vedta i høringen om ny fjordkryssing fordi det er det beste både for Moss og for landet.

Hør hva partiene sa om fjordkryssing (video på moss-avis.no fra folkemøtet).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**