Slipp kunstneren til, det er vår!

I dagens Stavanger Aftenblad kan du lese leserinnlegget til Stavanger Venstres Per. A Thorbjørnsen og Sofie Aurora Braut Bache. Det kan du også lese her. La oss få til et kunstprosjekt ved Stavanger Fengsel. Gjerne ledet av kunstgeneral Andreas Helliesen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sofie Braut Bache, Stavanger, fylkesårsmøte, Rogaland

Foto: Kjartan Alexander Lunde

Rogaland Venstre fremmet på Venstres Landsmøte i 2013 følgende forslag: “Ha en gjennomgang av statlige og kommunale regelverk for oppdragskunst i det offentlige rom”. Forslaget ble vedtatt og står nå i Venstres stortingsprogram.

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Kenneth Gjesdal

Det er et avgjørende offentlig ansvar å tilgjengeliggjøre og å vise kvalitativ god kunst av ulik slag og karakter. Kunsten skal mer enn å forskjønne, den skal blant annet gi rom for refleksjon, undring, dialog, vise det ukjente og gi nye møter. For oss alle.

Bakgrunnen for forslaget var bl.a. det viktige arbeidet som Andreas Helliesen har gjort for kunst og kunstens betydning for bl.a. effekten på angst og uro. I 15 år har Andreas Helliesen samlet inn kunst og bilder som i dag er plassert bl.a. på Tasta Sykehjem, onkologisk klinikk ved Stavanger Universitetssykehus (SUS), Psykiatrisk klinikk ved SUS og Boganes Sykehjem. Han har stor tro på at kunsten kan påvirke. Det har vi også.

I forbindelse med et leserinnlegg her i avisen undersøkte vi nærmere ordningene for oppdragskunst i off. rom. Vi oppdaget at reglene er ulike for stat og kommuner, ulike hvis det offentlige bygger selv eller leier og beløpene er små. Særlig store bygg har sterke økonomiske begrensinger. Det er all grunn til å ha en slik gjennomgang som landsmøtet ville.

Sorenskriver i Stavanger Helge Bjørnestad har også engasjert seg i dette temaet og fulgte opp leserinnlegget fra Venstre. Han roser Helliesens arbeid, men stiller også et viktig spørsmål. Hva med fengselet? Straffedømte oppholder seg på celler eller fellesrom døgnet rundt, konstant overvåket. Under tvang. Det er naturlig å anta at dette også kan vekke følelser som angst, uro og fortvilelse. Ville det ikke vært både gledelig og nyttig med kunst også her?

Vi tror han har et viktig anliggende. Venstre har tatt initiativ til en gjennomgang av regelverket. Det kan ta vinter og vår før vi ser konkrete endringer. I mellomtiden deler vi mer enn gjerne Bjørnestads oppfordring om mer kunst i fengslene. Kunst uttrykkes ulikt. Må f.eks. en cellevegg være steril og hvit? Slipp kunstneren til — det er vår! La oss få et prøveprosjekt ved Stavanger Fengsel. Gjerne ledet av kunstgeneralen Helliesen selv. Men: Kunsten må kjøpes inn. Det er ikke kunstneres ansvar å gi fra seg gratis kunst eller bidra på andre måter overfor det offentlige. Venstre bidrar gjerne til en innsamlingsaksjon!

Et slikt prosjekt vil være helt unikt i nasjonal målestokk, sikkert også internasjonalt. Et menneske i fengsel er fratatt friheten, men et samfunn trenger ikke frata innsatte muligheten til kunstopplevelsen. Å sitte inne er ofte et rehabiliteringsprosjekt. Den gode reflekterte kunstopplevelsen kan ikke alene bidra til rehabiliteringsprosessen, men den er et undervurdert bidrag. Vi følger mer enn gjerne opp sorenskriver Bjørnestads kreative oppfordring: Mer kunst i fengslene. Sett i gang Andreas Helliesen, mens vi venter på at Venstre skal få gjennomslag for bedre støtteordninger, er utfordringen på nytt din. Vi trenger noen som kan gå foran å vise vei. Raskt! Lykke til.

Sofie Aurora Braut Bache, (Kommunalstyret for kultur og idrett )
Per A. Thorbjørnsen, (Kommunalråd)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**