Venstre får gjennomslag for park på Leütenhaven

Venstre har endelig fått med seg flertallet i bystyret på å gjøre om parkeringsplassen på Leütenhaven til park. Etter formannskapets behandling, hvor vårt forslag om å sette av hele området til park ble nedstemt, har nå både Ap og Høyre snudd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vk-åpning Trondheim

Midtbyen trenger flere grønne byrom, og Venstre har lenge ment at parkeringsplassen på Leütenhaven, som ligger svært sentralt i Trondheim sentrum, burde gjøres om til park. Dette var en av våre hovedsaker i valgkampen 2007, noe vi markerte blant annet gjennom å rulle ut en grønn plen

VK-åpning Jon

over asfalten. I rådmannens innstilling til ny reguleringsplan for dette området var det imidlertid lagt opp til at det skulle settes opp to store bygninger her, i tillegg til eksisterende bygg, og kun et lite område var avsatt til park. Denne innstillingen fikk flertall i formannskapet, og Venstre var det eneste partiet som gikk mot. Det er derfor svært gledelig at vi nå har fått med oss Ap, Høyre, SV og SP på følgende forslag:

Bystyret vedtar at en fremtidig park på Leütenhaven skal dekke minimum arealet som i dag er parkeringsplass. Eksisterende bygg foreslås revet for å få en større bymessig park med åpning mot Repslagerveita med den lave trehusbebyggelsen. Repslagerveita har lite trafikk og gode solforhold. I tillegg vil en slik løsning åpne tilgjengeligheten mot Arbeiderforeningen. Det planlagte bygget mot Smedbakken vil dempe støy fra biltrafikken og gjøre parken mer attraktiv.

Bystyret er videre åpne for at parken kan bygges opp fra bakkeplan. Det forutsettes utlyst egen arkitektkonkurranse for området. Nytt bygg mot Smedbakken må være arealeffektivt. Bygningsmassen bør også utformes slik at parken og bygningsmassen får et helhetlig og spennende uttrykk. Miljøløsninger skal vektlegges ved arkitektkonkurransen. Denne løsningen vil også gi Trøndelag Teater det inngangsparti og de omgivelser det fortjener.

Bystyret forutsetter at bebyggelsesplan sendes tilbake til endelig politisk behandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**