Venstre vil ha sosial boligbygging

Sosial boligpolitikk ligget på dødsleiet under de rødgrønne, skriver politisk nestleder Snorre Vikdal til Adressa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Viser til innlegg av NKP 18/2 og FRP 29/2. Dessverre har sosial boligpolitikk ligget på dødsleiet under de rødgrønne. Et av de få positive tiltak de har brukt er startlånordningen som ble innført av Bondevik 2 regjeringen. Men den ble i år betydelig svekket ved at bevilgningene til Husbanken ble redusert med 25 %.

De rødgrønne holdt videre fast på at 150 000 kr skal være maksimal sparemulighet innenfor BSU. Med 15 % egenkapitalskrav på boliglån, betyr dette at bankene ikke kan gi lån over 850 000 kr med maksimalt opptjent BSU. Dette er som regel ikke nok til å kunne kjøpe seg en bolig, og hindrer unge i å spare nok til komme seg inn på boligmarkedet. I Trondheim klarte de rødgrønne bare en nettotilvekst på 52 kommunale utleieboliger i forrige boligprogramperiode, mens målet var 240 boliger. Behovet er stort, og vi har blant annet 70 psykisk utviklingshemmede som fortsatt må bo hjemme etter å ha stått i boligkø i to til seks år.

BSU-grensen bør dobles til 300 000 kr, noe Venstre foreslo i sitt alternative budsjett for 2012. Venstre vil videre at Husbankens midler og kompetanse til å hjelpe såkalt vanskeligstilte skal overføres til kommunene. Kommunene er de som har ansvar for å skaffe de et sted å bo, og derfor bør også midler og kompetanse ligge her. Man må også øke tilgangen på tomter og effektivisere saksbehandlingen i boligsaker. Venstre mener det også må bygges flere billige utleieboliger. Noen av disse bør bli en del av en hjemkjøpsordning der man på sikt eier boligen ved å nedbetale fellesgjelden på leiligheten via husleien. Flere studentboliger vil også være sosialt, og minske presset på bolig- og utleiepriser.

Sosial boligbygging og å gi flere unge mulighet til å kjøpe sin første bolig er mulig. Vil flere partier bli med Venstre på de enkle tiltakene som skal til?

Skrevet av Snorre Vikdal for Adressa 01.03.12

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**