Hensynet til Nedas beste må veie tyngre!

12 år gamle Neda ble tirsdag sendt ut av landet etter å ha tilbrakt så og si hele sitt liv i Norge. Venstre mener dette viser at reglene for asylbarn må endres og at hensynet til barns beste må veie tyngre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Natt til tirsdag ble tolv år gamle Neda Ibrahim og familien hentet og tvangsreturnert til Jordan – etter ti år i Norge og før saken hennes skulle opp i rettssystemet.

– Etter ti år i Norge er Neda blitt norsk. Hun er et selvstendig rettssubjekt med egne lovfestede rettigheter og skal ikke lide for feil hennes foreldre måtte ha begått. Begrepet «innvandringsregulerende hensyn» skal etter ti år ikke kunne ramme barn i hennes situasjon, mener Ina Roll Spinnangr (V).

Det er vanskelig å se at stortingsmeldingen «Barn på flukt» har ført til noen endring av politikk overfor asylbarna. Høyesterett sparket 21. desember ballen over til politikerne.

Venstre mener at det må regelendringer til dersom praksis skal endres— regelendringer som vi dessverre ikke har fått regjeringen med på. Vi kan ikke ha et system hvor den som roper høyest får bli.

-Vi må ha regler som gjør at utlendingsforvaltningen kan bruke hodet og hjertet, og som også vektlegger alle barns rettigheter høyere enn i dag, mener Spinnangr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**