Jens sine 138 PR- og kommunikasjonsrådgivere

På ti år er antallet PR- og kommunikasjonsrådgivere doblet til hele 138 stillinger i regjeringens departementer og ved statsministerens kontor. Dette betyr i gjennomsnitt nesten åtte PR- og kommunikasjonsrådgivere per departement, skriver Snorre Vikdal og Ina Spinnangr til Adressa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

På ti år er antallet PR- og kommunikasjonsrådgivere doblet til hele 138 stillinger i regjeringens departementer og ved statsministerens kontor. Dette betyr i gjennomsnitt nesten åtte PR- og kommunikasjonsrådgivere per departement. En av de viktigste arbeidsoppgavene til rådgiverne er å forhindre eller forebygge negativ omtale i mediene og en undersøkelse viser at 9 av 10 kommunikasjonsdirektører sier de har stor innflytelse på sin organisasjon. Norsk Presseforbund melder at journalister stadig oftere opplever at kommunikasjonsrådgivere som ikke deltar under intervjuer leser og krever endringer som bare har til hensikt å pynte på virkeligheten. Dette er svært betenkelig og gjør at fakta og beslutningsunderlag bak viktige avgjørelser ikke når borgerne. Og ekstra ille er det at alle disse ressursene nå brukes i valgkampen for å fremme den rødgrønne politikken på skattebetalerens regning.

På bare tre år er antall ansatte i departementene og direktoratene øket tre ganger mer enn for statsansatte som faktisk utfører oppgavene som i politiet, universitetene eller fengselsvesenet. Avdelingsdirektør Eivind Tesaker i Kulturdepartementet beskrev i en varslende kronikk om sin egen arbeidsplass et voksende departement der produktiviteten samtidig går ned. Saker blir liggende fordi departementet frykter kritikk og beslutningsprosessene blir lengre og lengre. På enkelte områder er byråkratiet verre enn ryktene tilsier og de mest handlekraftige har forhåpentlig sluttet i tide skrev han.

Jernbaneverket (JBV) har fått over 1000 flere ansatte under den rødgrønne regjeringen, og har nå nesten 4000 ansatte. Bevilgningene er doblet de siste ti årene, likevel fortsetter jernbanen å forfalle. JBV kuttet kraftig i vedlikeholdet i 2013, og resultatene ser vi blant annet på Dovrebanen som har vært stengt 33 dager siden slutten av mai. Oversikt over arbeidsområder i JBV viser at antall ansatte i administrasjonen mellom 2009 til 2013 har øket med 105 %, mens stab som også inkluderer kommunikasjonsrådgivere har øket med 56 %. Ansatte innen bane og trafikk har kun øket med henholdsvis 7 og 15 % i samme periode, så det er tydelig hva som prioriteres under de rødgrønne.

Venstre vil omorganisere Jernbaneverket, bruke mer penger på jernbanevedlikehold samt starte planleggingen av lyntog Trondheim- Oslo. Og veksten i ansatte skal komme innen direkte borgertjenester som 1000 flere helsesøstre, flere psykologer og bedre lærere, og ikke til PR- og kommunikasjonsrådgivere og unødvendig byråkrati som de rødgrønne har prioritert.

Ina Roll Spinnangr
2. Stortingskandidat Sør-Trøndelag