Bevar Svartlamoen

Svartlamoen er en nerve i Trondheims kulturliv, som kommunen har et ansvar for, og en interesse i å utvikle videre. Bystyremedlem Trond Åm er skuffet over Høyres forslag om å trekke kommunen ut av boligstiftelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bevar Svartlamoen

Svartlamoen er en nerve i Trondheims kulturliv, og helt avgjørende for å gi Trondheim mangfold og rom for alternative bo- og leveformer. For noen år siden besøkte jeg en stor utstilling om nordisk arkitektur på Louisiana utenfor København. Hva var det som ble trukket fram fra Trondheim, om ikke “Nyhuset” på Svartlamoen? For en småby som Trondheim er det en luksus å ha et så levende alternativ-miljø. Det skal vi være stolte over, og vi som kommune har både et ansvar for, og en interesse i å utvikle bydelen videre.

“Nyhuset” på Svartlamoen har vakt internasjonal oppmerksomhet.
Foto: Trond Åm

Jeg er skuffet over at Høyre og Fremskrittspartiet i tirsdagens formannskapsmøte gikk inn for å trekke kommunen ut av Svartlamoen boligstiftelse. De utfordringene vi måtte ha i samarbeidet mellom kommunen og boligstiftelsen, blir gjort til gjenstand for en grundig evaluering. Det vedtok flertallet i Formannskapet på tirsdag, og det er bra. Høyres forslag derimot bærer preg av manglende forståelse for bydelens egenart og betydning, og jeg tar derfor sterk avstand fra forslaget.

Trond Åm
Bystyremedlem (V)

Adresseavisen 13. desember 2014.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**