VENSTRE VIL SIKRE FORTSATT DRIFT AV BRATSBERGBANEN

Telemark Venstre har i mange år arbeidet hardt for å sikre fortsatt drift av Bratsbergbanen. I avtalen med departementet om drift fram til desember i år er fortsatt drift avhengig av at banen oppnår 100.000 passasjerer årlig. Dette målet er ikke nådd. Det skyldes imidlertid både uforutsette hendelser; ras og brann i vognsett; mangler ved NSBs drift av banen; gammelt materiell og f.eks manglende billetteringssystem og manglende samordning i forhold til korrespondanse med Sørlandsbanen og annen kollektivtrafikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Tog

Telemark Venstre ønsker elektrifisering frem til trafikkterminalen på Notodden. Fylkeskommunen har nå vedtatt et spleiselag med staten for å få dette på plass. I tillegg blir nå rutetidene samordnet med Sørlandsbanen slik at overgang til Sørlandsbanen på Nordagutu blir enklere enn i dag. Det må benyttes moderne vognsett med enkle og effektive billettsystemer. Venstre har på Stortinget fått gjennomsag for et elektronisk billettsystem i hele landet. Inntil det er på plass må billettsystemet for kollektivtrafikken i Telemark samordnes for å gjøre det enklest mulig for de reisende.
Disse tiltakene vil kunne bringe antall passasjerer opp til ønsket nivå.

Bratsbergbanen er også viktig som del av et fremtidig regionalt togtilbud.
Venstre ønsker at Bratsbergbanen skal sees i sammenheng med en fremtidig bybane i Grenland. Det vil gi viktige bidrag for å øke antall kollektivreiser og redusere CO2 utslippene fra transportsektoren.

Partilederene for H, Frp, Krf og Venstre har nå på Venstres initiativ avtalt at spørsmålet om fortsatt drift av Bratsbergbanen ikke skal avgjøres nå, men under budsjettbehandlingen til høsten. Venstre vil både arbeide for et moderne og effektivt jernbanetilbud på Bratsbergbanen og fortsatt drift i 2015.

Johan Tønnes Løchstøer og Olav Kasland
Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**