VEKST I TELEMARK

Telemark fylkeskommune skal være en viktig bidragsyter for å skape vekst i hele fylket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Da trenger vi befolkningsvekt og attraktivitet som gir nye arbeidsplasser. Rådmannens forslag til budsjett bar preg av grå ansvarlighet uten offensive vekstfremmende tiltak. Arbeiderpartiet, SV og Sp har flertall i fylkestinget uten å bruke sin makt til å skape vekst i fylket.
Venstre og samarbeidspartnere H, Frp og Krf i fylkestinget ønsker en mer offensiv holdning. Derfor foreslo vi å øke driftsbudsjett og investeringer i Telemark med 50 mill. kr. i 2015.
Vi foreslår 20 mill. kr i tillegg til økt dekk-legging på fylkesveiene. Reduserte transportkostnader er viktig for å bedre rammevilkårene for næringslivet i fylket.
I tillegg skal kollektivtilbudet i hele fylket sikres på dagens nivå.
Ytterligere 7 mill. kr til målrettede næringstiltak kan avhjelpe noe av den kapitaltørken som gjør det vanskelig å dyrke frem gode ideer til nye arbeidsplasser i Telemark
Det er ikke tilstrekkelig å skjerme den videregående skolene for kutt ut over virkningen av nedgangen i antall elever. Vi må ved målrettede tiltak øke kvaliteten for å bedre elevenes resultater og få flere til å fullføre den videregående skolen. Derfor vil vi øke bevilgningen til kompetansehevning for de ansatte i skolen og øke tilskuddet til bedriftene for læringer i utsatte yrkesfag. Kunnskap og kompetanse er nøkkelen til økt vekst.
Telemark har et fortrinn knyttet til kulturtradisjonene i fylket. Vi vil derfor snu kutt i kulturbudsjettet med 2,5 mill. kr til en økning på 7 mill. kr med vekt på musenes mulighet til å ta vare på og formidle vår rike tradisjon. Det styrker Telemarks attraksjonskraft.

Noen sier dette er uansvarlig pengebruk med negative langsiktige virkninger. 50 mill kr er under 3% av fylkeskommunens driftsbudsjett.
Fylkeskommunen har i tillegg “penger på bok” som i større grad må brukes til vekstfremmende tiltak enn å sikre en grå ansvarlighet. Fortsatt stagnasjon i befolkningsvekst og nye arbeidsplasser vil utarme fylket.

Vi trenger handling nå og ikke intetsigende snakk om fornyelse. Det er ikke noe mål å styre skuta inn i smulere farvann når vi trenger økt fart for å oppnå økt vekst.

Johan Tønnes Løchstøer

Telemark Venstre