Se mulighetene med friluftsfjorden

Fylkesårsmøtet til Vestfold Venstre hadde miljø og klima som hovedinnhold i de to uttalelsene som ble vedtatt av delegatene. I ytre Oslofjord får vi nå etablert Færder nasjonalpark. Dette synes Vestfold Venstre er svært gledelig. Allikevel ønsker vi fremdeles et sterkt søkelys på de indre delene av Oslofjorden, noe den vedtatte uttalelsen gjør med sitt innhold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vestfold Venstre er villige til å tenke annerledes og få fram hvilke muligheter hele Oslofjorden har å

Fra Oslofjorden

Foto: Kåre Pettersen

tilby som et turistmål. Vi vil ha et aktivt vern som vil kunne gi oss en ny næring med fokus på sportsfiske med tilhørende turisme.

Vestfold Venstre verdsetter stort vedtaket om Færder nasjonalpark, men ønsker allikevel et like stort fokus på de indre delene av Oslofjorden. Et område som kan omfatte fjorden på innsiden av strekningen Horten — Larkollen.

Vestfold Venstre vil arbeide for en helhetlig plan for Oslofjorden, nettopp for å sikre det biologiske mangfoldet og utsatte fiskestammer.

Trålpose

Foto: Wikipedia

I Sverige er det gjennomført studier i regi av EU for å se hvordan ulike fiskemetoder påvirker et havområdes produktivitet. Resultatene av et tråleforbud i Øresund viser at dette har ført til en høyere produksjon av fisk som er ca 100 ganger mer enn Kattegat, som ikke har tilsvarende tråleforbud.

Venstre vil være garantisten for å sikre det biologiske mangfoldet i Oslofjorden. Venstre vil ha trålerne ut av fjorden. Denne type fangstmetoder som i tillegg til å ta all mulig fisk, skalldyr og bunndyr, ødelegger også den svært viktige bunnvegetasjonen. En beskyttelse av utsatte fiskearter må skje gjennom fangstrestriksjoner og økt kontroll.

Ved å stoppe overfiske vil dette kunne opprettholde bærekraftige fiskestammer med større fisketetthet og økt størrelse på fisken.

Vestfold Venstre vil at det fokuseres på mulighetene for å utvikle "grønn turisme" og flere nye arbeidsplasser i tilknytning til friluftsfjorden — Oslofjorden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**