Ikke på min vakt!

Mangrove i Koh Hong, Foto: Jim Winstead (CC BY 2.0)

På søndag er det TV-aksjon, og alle landets husstander blir oppfordret til å gi penger til ulike organisasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Skrevet av Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder Venstres bystyregruppe

I år går pengene til Regnskogfondets arbeid for å bevare regnskog. Jeg har hatt gleden av å være leder av kommunens innsamlingskomité og jeg er stolt over den solide organisatoriske jobben våre bydelspolitikere og sekretariatet gjør. Vi er en av landets best organiserte kommuner, og vi har vært best av storbyen i mange år.

Kampen for regnskogen er en av de viktigste innsamlingsaksjonene sett i et langsiktig og globalt perspektiv.

La oss se nærmere på hvorfor det er så viktig å redde verdens regnskog.

Apotek uten nødvendige medisiner kan bli en konsekvens dersom vi fortsetter å ødelegge regnskog. 25 prosent av verdens medisiner stammer nemlig fra regnskogen.

Mest sannsynlig har du eller noen du kjenner blitt behandlet med medisiner fra regnskogen uten å vite om det. Mange av medisinene som produseres i dag har sin opprinnelse fra planter og dyr i regnskogen, eksempelvis medisiner mot kreft, malaria, hjertesykdommer, bronkitt, dysenteri, magesår, smertemedisiner, tuberkulose, astma og reumatisme.

Så mye som hver fjerde medisin vi kjøper på apoteket inneholder plantekomponenter, og mange av disse er regnskogsplanter. Vitenskapen gjør regning med at minst 1400 plantearter i tropeskogene kan inneholde medisiner mot kreft, og at svaret på AIDS-gåten ligger i regnskogen. Det er ikke uten grunn at regnskogene ofte blir kalt verdens apotek.

Mange barn og voksne lever i dag på grunn av planter som finnes i regnskogen. For 50 år siden var akutt lymfatisk leukemi en dødelig sykdom. Men takket være oppdagelsen av en medisin utviklet fra planter fra regnskogen, har vi nå en 85 prosent helbredelse av barneleukemi. De fleste dyr- og plantearter i regnskogen er ukjente for vitenskapen. Dersom regnskogen forsvinner, forsvinner også den unike muligheten vi fremdeles har til å undersøke disse.

Verdens tropiske regnskoger strekker seg som et grønt belte rundt ekvator og dekket opprinnelig 13 prosent av jordas overflate. Det har tatt mennesker drøyt 60 år å ødelegge halvparten av det skattkammeret kloden har brukt opp til 100 millioner år å bygge opp. Når regnskogen ødelegges er konsekvensene svært alvorlige og uopprettelige. Unike dyr og planter forsvinner for alltid, mennesker mister hjemmene sine og drives ut i fattigdom, verden blir varmere og været mer ustabilt, og mellom 10 og 15 prosent av verdens klimagassutslipp skjer i forbindelse med avskoging.

Regnskogen hogges ned i hurtig tempo, og skyldes i hovedsak uttak av tømmer til trevirke, papirproduksjon, plantasjedrift, jordbruk, kvegdrift, mineralutvinning og gruvedrift. Hvert år forsvinner 100.000 km² regnskog, et område i størrelse 35 prosent av Norges areal. Tenk deg en 60 meter bred motorsag som til alle døgnets tider, uten stopp, «spiser» seg inn i regnskogen med en hastighet på 200 kilometer i timen. Så fort utryddes regnskogen. I Sørøst-Asia er avskogingstempoet høyest. Fortsetter tempoet i samme fart vil regnskogen her være borte innen 30–40 år. På verdensbasis vil all regnskog være borte innen 100 år.

Som forbruker og enkeltmenneske har vi stor påvirkningskraft. Når vi løfter i flokk, kan vi gjøre en stor forskjell. Jeg oppfordrer alle til å bli regnskogvoktere og ta vare på regnskogene for våre generasjoner etter oss.

Si nei til regnskogødeleggende palmeolje. Palmeoljeproduksjon er hovedårsaken til at regnskogen forsvinner i Malaysia og Indonesia. Palmeolje finnes i svært mange produkter som mat, kosmetikk, såper, kremer, vaskemidler og levende lys for å nevne noe. Tømmerhogst er en annen stor trussel mot regnskogen. Ikke kjøp møbler eller annet interiør som inneholder tropisk tømmer. Også soyaproduksjon er koblet til avskoging i Amazonas. Som forbruker kan du be norske fôrprodusenter om ikke å kjøpe soya eller palmeolje som har ødelagt regnskog. Spis også mindre kjøtt og oppdrettsfisk for å dempe etterspørselen etter soya og palmeolje.

Og støtt årets TV-aksjon! Årets TV-aksjon går til Regnskogfondet, og skal bevare et regnskogområde større enn Danmark og Norge. Meld deg som bøssebærer på blimed.no og ta klodens viktigste tur på søndag. For vår felles framtid.

Kronikken stod også på trykk i Rogalands Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**