Formannskapet: Venstre vil nedlegge Hovedutvalg for kultur og frivillighet

På møtet i formannskapet tirsdag 20.november kommer Knut Bakkehaug fra Venstre til å foreslå at det ikke velges ny leder i Hovedutvalg for kultur og frivillighet, men at dette utsettes til etter kommunestyrets budsjettehandling. I kommunestyrets budsjettbehandling vil Venstre foreslå å nedlegge utvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Eidsvoll kommune foretok en omorganisering før valget 2011, der det ble vedtatt at det kun skulle være to hovedutvalg. Hovedutvalg for kultur og frivillighet ble opprettet etter valget 2011. Grunnen til at dette utvalget likevel ble opprettet var tidligere omorganiseringsmotstandere i Eidsvoll Ap overtok makten i Ap. Dermed gjorde de om på flere av de beslutninger som tidligere varaordfører Bjørn Erik Hjort (Ap) hadde bidratt sterkt til.

– Arbeidet i utvalget viser at det er lite behov for utvalget, sier Knut Bakkehaug.

Bakkehaug er selv medlem av utvalget, og er oppgitt over hvor dårlig utvalget har fungert. – Oppgavene i utvalget kan fordeles på andre organer i kommunen, sier han.

Hva hvis kommunestyrets flertall ikke støtter Venstres forslag om å nedlegge hovedutvalget med virkning fra 01.januar neste år?

– Da vil vi gå imot ethvert forslag på Hans Arvid Øberg som leder, svarer Bakkehaug kontant.

Han begrunner dette slik:

– At utvalget har i liten grad fungert skyldes i stor grad konflikten mellom leder (Amund Venger) og nestleder (Hans Arvid Øberg). Det er ikke mulig å ta stilling til innholdet i konflikten eller hvem av de to partene som har rett i sine påstander.

Grunnen er at det henvises til hvem som har brutt samarbeidsavtalen mellom Ap, SV og SP. Denne avtalen er ikke offentliggjort. Når den ene av partene i konflikten nå trekker seg (Venger, red.anm.) synes det lite hensiktsmessig å velge den annen part (Øberg, red. anm.) som ny leder av utvalget, sier Knut Bakkehaug, Venstres kommunestyrerepresentant i Eidsvoll.

Første slag om nedleggelse av Hovedutvalg for kultur og frivillighet står tirsdag 20.november. Da må Knut Bakkehaug få flertall for sitt forslag om å utsette ledervalget etter Amund Venger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**