Invitasjon – bredt politisk samarbeid for å få gang/sykkelvei til Finstad

Som vi skrev onsdag vil Venstre invitere de andre partiene i kommunestyret til et bredt samarbeid om å få på plass en reguleringsplan for gang-/sykkelvei til Finstad. Dette må på plass for å få en del av de 600 millionene som fylkestinget i Akershus har vedtatt å bevilge til å bygge gang-/sykkelveier. Invitasjonen er sendt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Onsdag skrev vi at Høyre, FrP, Venstre og KrF i fylkestinget var enige om å bevilge 600 millioner kroner til å bygge gang-/sykkelveier i hele fylket.

Når alle partier i kommunestyret er enige om å opprettholde Finstad skole må det gå an å få til et bred samarbeid om å lage en reguleringsplan. En slik plan må Eidsvoll ha på plass for å kunne søke fylkeskommunen om penger til prosjektet.

“Venstre vil nå ta kontakt med de andre partiene for å få til en bredest mulig tilslutning foran kommunestyrets budsjettmøte 11.desember.” skrev vi tilslutt i artikkelen.

Venstres leder Kjersti Almåsvold og kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug har skrevet følgende invitasjon pr epost til de andre partiene i Eidsvoll kommunestyre:

“Til formannskapets medlemmer og Kommunalsjef Tore Ulsund.

Fylkeskommunen har vedtatt en stor satsing på gang og sykkelvei.

Nå er det viktig å ha ferdigregulerte planer klare. Tidligere bevilgninger har blitt stående ubrukte fordi kommunene har vedtatt en prioriteringsliste uten å regulere aktuelle strekninger.

Vi har ikke råd til å la muligheten gå fra oss.

Venstre har tidligere i en rekke interpellasjoner, spørsmål og avisartikler, satt fokus på behovet for oppgradering av veistrekningen Eidsvoll sentrum – Dal over Finstad. Langs hele denne vegen, fylkesvegen, er det behov for gang/sykkelvei.

Fordelene er mange:

Investering på denne strekningen vil ha betydning for opprettholdelse av Finstad skole, sparte transportkostander, mulighet for utbygging i et særdeles attraktivt og sentrumsnært boligområde (Aalborglia), større flekisibilitet i skolegrenser, sist men ikke minst de store helsemessige gevinster med en vei som er trygg å ferdes for alle gående og syklende.

Vil du støtte et arbeid for å få gang/sykkelvei over Finstad i denne perioden?

På vegne av Eidsvoll Venstre

Knut Bakkehaug
Kjersti Almåsvold”

Selv om du ikke stemmer Venstre anbefaler vi deg å ta kontakt med ditt parti for å bidra til å støtte Venstres initiativ. Det haster!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**